Byrådsleder Raymond Johansen (Ap)(foran) Silje Thorkildson (bak t.v.) og Malin Andersen, under massetesting på Stovner videregående skole.

Oslo kommune har gått gjennom korona-beredskapen sin. – Vi forbereder oss til neste krise

– Det kanskje viktigste vi lærte er at vi må tilpasse tjenestene våre og kommunikasjonen vår til ulike grupper. For eksempel gikk testingen veldig opp i bydeler med lav testing da vil tilbød mobile teststasjoner og drop-in, sier Raymond Johansen.

Publisert

Oslo kommunes evaluering av pandemihåndteringen er nå klar. Det viktigste målet med arbeidet har vært å sikre læring i hele kommunen, for å sikre at alle deler av organisasjonen kan håndtere neste krise enda bedre. Rapporten viser at kommunens grunnberedskap var god, og at mye fungerte bra, men at det også var flere forbedringspunkter.

– Jeg er glad for at de samlede evalueringene viser at beredskapen i kommunen er god. Samtidig beskriver rapporten hva vi kan lære av og flere forbedringspunkter vi skal ta med oss framover. At mye fungerte bra skyldes i stor grad ansatte og virksomhetenes evne og vilje til å tilpasse seg nye arbeidsoppgaver og at innbyggerne fulgte våre råd og anbefalinger i en usikker tid, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Nye testløsninger slo an

Alle kommunens virksomheter har gjort sine egne vurderinger, som så er sammenfattet av beredskapsetaten i en samlet hovedrapport.

– Denne grundige og omfattende egenevalueringen har bidratt til å sikre involvering, og legger til rette for at læringen spres, diskuteres og tas med videre i det daglige arbeidet med utviklingen av kommunen, sier beredskapssjef Ann Kristin Brunborg, i en pressemelding.

Rapporten viser at fleksibilitet i tjenestene tilpasset ulike målgrupper var viktig.

Silje Thorkildsen (bak), Salam Abulrazak og Beheshte Yousufzai med sine spyttprøver under massetesting på Stovner videregående skole.

– Det kanskje viktigste vi har lært er at vi må tilpasse tjenestene våre og kommunikasjonen vår til ulike grupper. For eksempel gikk testingen veldig opp i bydeler med lav testing da vil tilbød mobile teststasjoner og drop-in, altså at man ikke trengte å bestille time for å få testet seg, sier Raymond Johansen.

Vil lære av feilene

Gjennom evalueringen har det kommet opp mange forbedringspunkter. Blant annet peker evalueringen på at kommunens planverk ikke var dimensjonert for å håndtere en langvarig krise, at det i en innledende fase var flere virksomheter som opplevde uklare linjer og at det ikke alltid var nok tid til å kommunisere internt i organisasjonen.

– En av hovedgrunnene til at det er så viktig å lære av kriser vi har vært gjennom, er å være bedre forberedt til den neste. Da må vi gå grundig til verks, og det har vi virkelig gjort nå. Utfordringen for alle nivåer av Oslo kommune nå, er å ta tak i disse lærdommene, slik at vi lærer mest mulig og står bedre rustet for framtida, sier Raymond Johansen.

Rapporten blir nå oversendt bystyret for videre behandling.

Powered by Labrador CMS