Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Jernia satser for fullt på reparasjoner i møtet med sirkulærøkonomien. Fremover har selskapet en ambisjon om at 30 prosent av inntjeningen vil komme fra reparasjoner og andre sirkulærøkonomiske tjenester.
– Vi vil gjøre det enkelt for alle å reparere slik at vi kan ta vare på mer. For at vi skal nå klimamålene, må vi over fra «bruk-og-kast» til «ta-vare-på»-samfunnet, og det er vårt ansvar i varehandelen å gripe denne muligheten, sier administrerende direktør i Jernia Espen Karlsen.
I første omgang kan kunder i 53 butikker i østlandsområdet levere inn produkter for reparasjon. Målet er å tilby denne verkstedtjenesten i alle landets Jernia-butikker i løpet av sommeren. I Oslo har Jernia 22 butikker.
Med på lanseringen var Framtiden i våre hender-leder Anja Bakken Riise.
– Folk vil reparere det de har i stedet for å bruke og kaste. Undersøkelser viser at det er bare to avgjørende faktorer som må på plass for at folk skal reparere mer: at det er lett å gjennomføre reparasjonen og at det er billigere å enn å kjøpe nytt, sier Bakken Riise.
Sammen med Virke, Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet, har Jernia levert et brev til regjeringen med forslag til politikk som vil gjøre det enklere for kunder å få ting reparert, ifølge en pressemelding.
– Vi sender ballen til regjeringen: gjør reparasjon lønnsomt! Det er helt nødvendig om vi skal få slutt på overforbruket av ressurser, mener Riise fra Framtiden i våre hender.
Også Virke-leder Ivar Horneland Kristensen mener myndighetene må legge til rette for reparasjon.
– Regjeringen kan bidra ved å innføre en prøveordning med momsfritak på reparasjon av utvalgte varer. Dette må være et av flere virkemidler i overgangen til en mer sirkulær økonomi, sier Virkes Kristensen.
Tina Bru, nestleder i både Høyre og finanskomiteen på Stortinget, er imponert over Jernias satsing på reparasjoner:
– Vi kan ikke lengre legge opp til at ting lages, brukes og til slutt kastes og brennes. Det er så fint å se at næringslivet selv tar samfunnsansvar og finner gode måter å være det grønne bindeleddet mellom produsenter og oss forbrukere, sa Tina Bru.