Espen Karlsen viser de besøkende Jernias nye hovedverksted. Foto: Jernia

Send høytrykkspyleren på reparasjon: – Vi vil gjøre det enkelt for alle å reparere slik at vi kan ta vare på mer

Oslos største jernvarekjede åpner nytt hovedverksted og satser for fullt på reparasjoner. — Vi må over fra «bruk-og-kast» til «ta-vare-på»-samfunnet.

Publisert

Målet er at 30 prosent av inntjeningen vil komme fra reparasjoner og andre tjenester som sikrer et lavere klimafotavtrykk.

I enkelte butikker har det allerede blitt utført noe reparasjon, men nå satser kjeden på et fullservice verksted i alle butikker hvor man kan få fikset alt fra høytrykkspylere og motorsager til gressklippere og griller. Det er ikke noe krav at varen skal måtte være kjøpt i butikkkjeden.

— Vi vil gjøre det enkelt for alle å reparere slik at vi kan ta vare på mer. For at vi skal nå klimamålene, må vi over fra «bruk-og-kast» til «ta-vare-på»-samfunnet og det er vårt ansvar i varehandelen å gripe denne muligheten, sier administrerende direktør i Jernia, Espen Karlsen.

I første omgang kan kunder i 53 butikker i østlandsområdet levere inn produkter til reparasjon. Målet er å kunne tilby denne verkstedstjenesten i alle landets Jernia-butikker i løpet av sommeren.

Etterlyser en reparasjonspolitikk

Med på åpningen var også Virke-leder Ivar Horneland Kristensen og Framtiden i våre hender-leder Anja Bakken Riise. Begge to var klare på at det må politisk vilje til for å gjøre reparasjoner rimeligere for forbrukere.

Jernia-leder Espen Karlsen, nestleder i Høyre Tina Bru, Framtiden i våre hender-leder Anja Bakken Riise og Virke-leder Ivar Horneland Kristensen holdt alle taler om viktigheten av å tilgjengeliggjøre reparasjoner under åpningen av Jernias nye hovedverksted. Foto: Virke

— Nesten ingenting repareres i dag, men både forbrukerne og bransjen ønsker mer reparasjon. Nå må myndighetene legge til rette for det, slo Kristensen fast i sin innledning.

— Undersøkelser viser at det er bare to avgjørende faktorer som må på plass for at folk skal reparere mer: At det er lett å gjennomføre reparasjonen og at det er billigere å enn å kjøpe nytt, sa Anja Bakken Riise i sin tale.

Sammen med brev til regjeringen

Sammen med Virke, Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet, har Jernia levert et brev til regjeringen med forslag til politikk som vil gjøre det enklere for kunder å få ting reparert.

— Vi sender sammen ballen til regjeringen: gjør reparasjon lønnsomt. Det er helt nødvendig om vi skal få slutt på overforbruket av ressurser, mener Riise fra Framtiden i våre hender.

— Regjeringen kan bidra gjennom å innføre en prøveordning på mva-fritak på reparasjon av utvalgte varer. Dette må være et av flere virkemidler i overgangen til en mer sirkulær økonomi, sa Kristensen.

Verkstedet ble offisielt åpnet av Tina Bru, nestleder i både Høyre og finanskomiteen på Stortinget. Hun var tydelig imponert over Jernias satsing på reparasjoner:

— Det er så fint å se at næringslivet selv tar samfunnsansvar og finner gode måter å være det grønne bindeleddet mellom produsenter og oss forbrukere, sa Bru.

Powered by Labrador CMS