– Vi er en forholdsvis liten aktør i et konkurransepreget marked og har vært nødt til å tenke nytt. Netthandelen vokser, og vi ville finne et kompromiss mellom en digital handleopplevelse og fysisk butikk. Sluttresultatet ble bedre enn forventet, sier Andreas Malo Dyb, grunnlegger av skoprodusenten Kastel.
Skoprodusenten Kastel åpner nå landets første selvbetjente skobutikk på Briskeby bak Slottet. I samarbeid med motekjeden Miinto og teknologiselskapet Touchtech har den norske skoprodusenten installert en teknologibasert løsning som tillater kunden å handle. Helt uten betjening, ifølge en pressemelding.
Skobutikken på Briskeby er utstyrt med en sko av hver modell og størrelse, slik at man får sett og prøvd seg frem til riktig sko. Et låse- og sikkerhetssystem med videokamera og fjernstyrt lås tilrettelegger for at kunden låser seg selv inn og ut. I praksis betyr det at man ikke lenger er avhengig av å shoppe innen vanlige åpningstider.
Annonse
Selve handelen foregår på en digital skjerm, hvor kunden velger produkt og får skoene sendt rett hjem på døra fra en Kastel-forhandler. Dermed slipper kunden å bære på handleposene hjem.
Slipper innpåslitne selgere
Teknologientusiast og kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen fikk teste løsningen før lanseringen.
– Jeg elsker tanken på å kunne gå inn i en butikk og det helt uten frykt for å bli «angrepet» av innpåslitne selgere. Nå kan jeg gå rett inn, finne frem til de skoene jeg vil ha og gjøre unna bestillingen i en fei, sier Nygård-Hansen.
Han tror kunder er klare for en slik type løsning. Det gjør det enklere å ta kollektivt til byen, uten den påfølgende frustrasjonen ved å drasse med seg en masse poser rundt i byen og på vei hjem. Men det fordrer at de varene man kjøper blir raskt levert.
Et bilfritt sentrum fører til at det blir vanskeligere å bruke bil i sentrum, og mange tyr til kjøpesentre utenfor bykjernen. Kastels løsning kan være med på å motarbeide butikkdøden i byen.
– Veldig praktisk når Oslos bykjerne er bilfri. Tenk så mye lettere juleshoppingen blir i år, sier Dyb.
Da butikken hverken trenger et lager eller store lokaler klarer Dyb å være kostnadseffektiv.
– Vi deler lager med alle våre forhandlere, og dermed har kunden større sjans for å finne ønsket skomodell og størrelse. I tillegg slipper vi store butikklokaler og høy husleie, som gir plass til flere aktører i bykjernen, sier Dyb.
For å virkeliggjøre løsningen har Kastel inngått samarbeid med moteplattformen Miinto.
– Fordelen med å være digital i en fysisk butikk er at kunden får et langt større produktutvalg enn normalt. I tillegg reduserer man antall returer. Returer er en av bransjens største utfordringer, sier Jake Petersen, administrerende direktør i Miinto.