Her på Oslo City lå det tidligere en The Body Shop-butikk. Nå er vinduene tildekket.

I mai var det klart at kjeden ville leve videre – nå er halvparten av Oslo-butikkene stengt

For noen måneder siden så det ut til at kosmetikk- og velværekjeden ville fortsette driften av de åtte butikkene de har i hovedstaden. Nå er fire av dem stengt.

Publisert

Våren har vært turbulent for den britiske kosmetikk- og velværekjeden The Body Shop.

I midten av mai kjørte kjeden et «overlevelsessalg»: «The Body Shop Norge lanserte 14. mai sin største salgskampanje noensinne med -50% på alle varer!», sto det i pressemeldingen. 

Knapt to uker senere ble de begjært konkurs av Skatteetaten, før de bare et par dager senere begjærte seg selv konkurs.

The Body Shop
«Må vi takke for oss?», sto det i vinduene på The Body Shops lokaler i Bogstadveien under «overlevelsessalget» i midten av mai.

Kun én dag etter det, kom meldingen om at selskapet London Calling AS tar over rettighetene fra konkursrammede Ace Shops, som tidligere eide kjeden. 

«Selskapets ledelse er svært glade for muligheten til å overta driften i kjedens butikker og nettbutikk. Ledelsen mener kjeden har gode forutsetninger for å lykkes, med ny kostnadsbase som legges til grunn», het det i pressemeldingen fra den 31. mai.

«Løsningen vil bidra til at medarbeidere får muligheten til å beholde sine arbeidsplasser. Videre vil alle butikkene åpne i morgen med konkurssalg», sto det videre.

– Overlevelsesstrategi

Til tross for optimistiske tanker om fremtiden, kan det virke som halvparten av filialene i hovedstaden nå er stengt. 

I butikkoversikten på nettsidene til The Body Shop, står kun fire butikker oppført som operative. Avdelingene som fortsatt står oppført er butikken i Bogstadveien, på Klingenberg, Byporten og Storo. 

I det tidligere lokalet på Oslo City, er vinduene tildekket med et nedheng, hvor The Body Shop ikke er nevnt med et eneste ord.

Her, på Byporten, holder The Body Shop fortsatt åpent. På den andre siden av gata er lokalet på Oslo City dekket over.

Kontaktperson i London Calling AS, Mille Espetvedt Christensen, sier at det er riktig at de har lagt ned noen av butikkene, som en del av det hun omtaler som en overlevelsesstrategi. 

Hun forsikrer at alle de ansatte har fått tilbud om jobb i andre avdelinger, eller funnet seg noe annet.

Når VårtOslo sender en e-post til PR- og markedsansvarlig i samme selskap, Andrea Lindberg, for mer informasjon, får vi til svar at de ikke har noe kommentar på nåværende tidspunkt. 

– The Body Shop International (TBSI) vil om ikke lenge annonsere det selskap som har inngått en kjøpsavtale av TBSI, opplyser hun videre.

Lang ventetid og dårlig kundeservice

På instagramprofilen til The Body Shop Norge går markedsføringen som før. For litt over en uke siden la de ut et innlegg der de minnet kundene på det store salget.

Flere reagerer imidlertid på ikke å ha mottatt varene de har bestilt. De påpeker samtidig at svartiden fra The Body Shop er utålelig lang.

«Kva er svartida på henvendelser? No er det snart 3 veker siden eg bestilte på nett og 1 veke siden eg etterlyste bestillingen min. Ingen varer eller svar endå.», er det en som skriver i kommentarfeltet.

En annen påpeker at hun har ventet i over seks uker på produktene hun har bestilt, uten å verken se snurten av selve produktene, eller et svar fra kjeden selv.

The Body Shop kommenterer selv i innlegget at de beklager den lange svartiden på det sterkeste, og forsikrer kundene om at de skal få svar.

«Vi opplever stor pågang etter konkursen og jobber med å finne en løsning og håndtere alle henvendelser. Dere vil selvfølgelig få svar, men det tar dessverre tid», skriver de under innlegget.

Lindberg i London Calling AS sier de ikke har noen ytterligere kommentarer til saken.

Powered by Labrador CMS