Unike butikker i byen

— Når folk søker jobb i Nomaden, så spør vi dem om reise-cv, sier assisterende butikksjef Julie Stenstadvold (til v.) og butikksjef Mette Andersen. Foto: André Kjernsli

Ansatte i reisebutikken Nomaden har besøkt 90 prosent av kloden

— De som jobber i Nomaden har alle et hjerte for å reise, sier butikksjef Mette Andersen. Det finnes neppe noe land de ansatte i reisebutikken bak Slottet ikke kan hjelpe deg med å få vite mer om.

Publisert

— Når folk søker jobb hos Nomaden ber vi dem ta med seg sin reise-cv. Den er mye viktigere enn både skolegang og tidligere jobberfaring. Nomaden vil gi kundene det lille ekstra, sier butikksjef Mette Andersen i den velrennomerte reisebutikken i Inkognitogaten bak Slottet.

Det er mange kunder innom butikken til tross for at det er en torsdag formiddag i oktober. Det flotte høstværet inviterer egentlig til noe annet en shopping. Men noen voksne damer kikker på klær, en eldre mann med hund spør etter en reisebok om et land de fleste ikke har hørt om, og en ung fyr trenger det meste til sin første India-tur.

Startet med kart og reisebøker for 25 år siden

Butikken bugner over av varer som gir den reiselystne vann i munnen. Nomaden er oversiktlig, og det er lett å finne det du leter etter. Samtidig er de ansatte raskt på pletten og tilbyr sin assistanse.

— Butikken har hatt to-tre utvidelser siden oppstarten for 25 år siden, forteller Mette Andersen til VårtOslo.

Hun begynte i butikken for 15 år siden og har siden hatt de fleste stillingene her. Og er selvutnevnt potet hos Nomaden.

Ungene fra Uranienborg barnehage er bergtatt av Nomadens kjempeglobus. Om noen år sitter ungene selv i butikken og planlegger sine opplevelsesferier. Foto: André Kjernsli

— Det startet med kart, reisebøker og en liten tekoker for 25 år siden. Inne på det lille rommet som i dag fortsatt kalles kartrommet. Etter hvert har sortimentet blitt bredere og bredere, men Nomaden er tro mot sitt konsept, sier butikksjefen.

Stadig flere sports- og friluftsbutikker selger reiseffekter. Men Nomaden ser ikke på den tradisjonelle sportsbransjen som en konkurrent.  Hos Nomaden skal du finne alt du trenger til din drømmereise, også utenfor allfarvei, bortsett fra selve reisen.

— Bøker og kart er fortsatt sjela til Nomaden, og butikken skal fungere som en inspirasjonskilde for kundene, sier Mette Andersen.

Kaffemaskinen er Nomadens hjerte

— Mange av våre kunder skal ut på reiser som krever nøye planlegging, og det er ikke uvanlig at de tilbringer mye tid i butikken. Midt i butikken kan du sette deg ved et lite bord, ta en kopp kaffe, og drømme deg bort i alle slags bøker og kart, forteller butikksjefen.

Meter på meter med reisehåndbøker og kart. Til venstre kaffemaskinen og sittegruppen der du kan planlegge reisen og la deg friste av Nomadens utrolige mengde lesestoff. Foto: André Kjernsli

— I fjor satt to unge gutter her et par dager i strekk, sier Mette Andersen og viser VårtOslo bordet med kaffemaskinen.

— De planla en reise med den transsibirske jernbanen fra A til Å ved dette bordet.

Mens Mette Andersen forteller har Julie Stenstadvold satt seg ved bordet med oss. Hun er assisterende butikksjef, og dessuten niesen til Paul Martin Staff. Han eide og drev butikken i mange år. Stenstadvold har med andre ord reiselysten nærmest i sitt DNA.

Opplevelsesferier er i vinden

— Det er selvfølgelig slik at mange av kundene er såkalte backpackere. Samtidig er alle typer mennesker innom her. I alle aldre og med ulike typer reisedrømmer. Noen skal kanskje ut på sin aller første reise, mens den neste kunden kan være en pensjonist som skal krysse Nord-Amerika på motorsykkel, sier Stenstadvold.

— Stikkordet er opplevelsesferie, sier både butikksjef Andersen og assisterende sjef Stenstadvold når VårtOslo spør om trender.

Kartrommet i Nomaden er rommet der alt startet for 25 år siden. Foto: André Kjernsli

— Det er uten tvil en trend at fler og fler ønsker innhold og opplevelser i feriene sine. Noen skal på sin første fjelltopp, andre skal besøke topprestauranter i Japan. Men fellesnevneren er varige minner. Miljøaspektet er også viktig for en del turister. Eller  økoturisme som er ordet mange bruker.

– Det er gøy å jobbe her. Alle kundene som kommer hit skal jo ut på reise, så de er alltid blide og entusiastiske når de kommer inn døra sier Andersen og Stenstadvold i kor.

Reisekvelder og foredrag i butikken

Men Nomaden er ikke bare en fysisk butikk. Netthandel utgjør en stor del av omsetningen, og butikken er aktiv på sosiale medier. Det arrangeres mange reisekvelder med ulike temaer, og butikken kan raskt gjøres om til et møterom med sitteplass til 60 personer.

Nomaden selger sekker, bager, klær, silkelakenposer og andre smarte reiseeffekter folk på eventyr utenfor allfarvei trenger. Foto: André Kjernsli

Der kan ulike aktører og privatpersoner presentere sine reiseopplevelser og dele sine erfaringer. I høst- og vintersesongen er det ofte reisekvelder hver uke. Også reisequiz står også på programmet i reisebutikken som ikke bare vil være butikk.

– De som jobber her har alle et hjerte for å reise, sier Mette Andersen med et smil som gjør at VårtOslos utsendte tror henne på flekken

Stor globus vekker oppmerksomhet

—Vi skal være en spesialist i dette litt spesielle markedet. Noen faste kunder vil bare handle med «sin» Nomaden-ansatt. De snur i døren når personen ikke jobber den dagen og sier; jeg kommer tilbake i morgen. Men de sier de med et smil, altså.

Sportskjeder og andre som tilbyr reiseffekter klarer ikke å sette 25-åringen Nomaden bak Slottet ut av spill. Den uavhengige reisebutikken lever i beste velgående. Foto: André Kjernsli

I det vi er i ferd med å avslutte intervjuet kommer en gruppe barn iført refleksvester forbi, trygt ledsaget av voksne.

– Det er Uranienborg barnehage, sier Mette Andersen.

— De går forbi her nesten hver dag, og stopper nesten alltid ved den store globusen i vinduet, fortsette hun.

Det ser ut til at rekrutteringen av reiselystne i de kommende generasjonen ordner seg av seg selv. I hvert fall jobber Nomaden med saken.

Her kan du lese om flere unike butikker i byen.

Powered by Labrador CMS