Thomas Alexander og Hildegunn er begge =Oslo-selgere - og et par. Foto: Karoline Aanesen

Årets julebok fra =Oslo er i salg, og både selgerne og kundene er begeistret

Lanseringen av =Oslo sin julebok ble akkurat like hyggelig, stemningsfull og kaotisk som tidligere år.

Tradisjonen tro ble juleboka til =Oslo lansert i salgslokalene i Skippergata 14. Det legendariske, men ikke så store lokalet, ble fylt med gatemagasinselgere, bidragsytere og andre inviterte gjester.

Før forventningsfulle selgere strømmet ut i gatene med favnen fulle av bøker, ble det frokost, taler, underholdning og offisiell åpning av juleboksalget, med snorklipping ved varaordfører Kamzy Gunaratnam (AP).

Varaordfører Kamzy Gunaratnam og selger Gina Kristin Ellingsen var begge fornøyd med årets julebok. Foto: Karoline Aanesen

«Norges viktigste bok» kalte en av =Oslo-selgerne Juleboka. =Oslos Julebok er mye for mange: for kundene en tradisjon og en selvskreven julegave, for =Oslo-selgerne en bonus, et høydepunkt og en mulighet til å feire høytiden som alle andre.

Norges viktigste bok

For Stiftelsen Erlik gir julebokas popularitet muligheten til å fortsette og gi enda flere et verdig arbeid og en ny sjanse.

Årets julebok er den 13. i rekka. Som i fjor er boka et samarbeid mellom =Oslo, gatemagasinet Sorgenfri i Trondheim og gatemagasinet Megafon i Bergen.

Joey er klar for å selge julebøker. Foto: Karoline Aanesen

I fjor var boka en kjempesuksess, med 45 000 solgte eksemplarer i Oslo og 70 000 solgte på landsbasis. Stiftelsen håper at årets utgave blir en minst like populær utgave som i fjor.

Boka får de til å både le og gråte

I juleboka har 42 mennesker fra hele landet blitt bedt om å dele et minne med oss. Her møter du kjente fjes som Kjell Magne Bondevik, Aurora, Bjarne Brøndbo og Sigrid Bonde Tusvik, gatemagasinselgerne Geir fra Trondheim, Anniken fra Oslo og Geir Arne fra Bergen.

I tillegg treffer du andre tilsynelatende helt vanlige, men allikevel helt spesielle mennesker, med vidt forskjellige utgangspunkt og livsløp. Felles for dem alle er at de har dette ene minnet de vil dele med leserne. =Oslo lover at både vil røre deg til tårer og få deg til å grine av latter.

Økonomisk viktig for selgerne

Juleboka er svært viktig både for =Oslo-selgerne og for den ideelle Stiftelsen Erlik, som står bak utgivelsen. For de førstnevnte er det i denne lille perioden av året en mulighet til å tjene nok til å legge litt penger til side, kjøpe noe til seg selv eller andre eller bare kunne ta en uke eller to fri.

Miljøarbeider Even Skyrud i = Oslo sier han har en takknemlig jobb. Foto: André Kjernsli

For Erlik er det, som for så mange bransjer, salget før jul som legger grunnlaget for driften og gir økonomisk rom til å opprettholde tilbudet til selgerne.

Mijøarbeider og journalist i =Oslo, Even Skyrud, sa dette etter lanseringen: —Jeg synes det er fantastisk å få lov å være med på dette hvert år. Både å bidra til boka og få den ut i gatene med disse fine folka. Det er en takknemlig jobb.

Powered by Labrador CMS