Unike butikker i byen

Innehaver Bjørg Svenøe har vært med siden 1977. Foto: André Kjernsli

Tradisjonsrike Sol Cigar har ligget i Henrik Ibsens gate i over 100 år

Å besøke sigarbutikken Sol Cigar er som å entre en tidsmaskin, tilbake til en tid da tobakksforretningene var et vanlig syn i byen.

Publisert

Brødrene Halfdan og Elias Petterøe kom til Oslo på begynnelsen av 1900-tallet. Begge skulle sette solide fotavtrykk i den norske tobakksindustrien.

Alt med butikken Sol Cigar i Henrik Ibsens gate 28 oser av historie og tradisjon. Bjella du hører på døra, alle varene som stort sett befinner seg bak disken og måten du blir tatt imot av en ansatt på.

Hyllene er fulle av varer, det lukter spesielt på en god måte, og glassdiskene pirrer nysgjerrigheten. På en måte er det som å gå inn i en tidsmaskin.

Dagens Sol Cigar. 107 år gammel. Foto: André Kjernsli

Jobbet i butikken i 70 år

Det var Elias Petterøe som startet butikken i 1911, mens hans eldre bror, Halfdan, etablerte Petterøes tobakksfabrikk seks år tidligere. Fremdeles er Petterøe's det største rulletobakksmerket i Norge.

Sol Cigar på 50-tallet, på daværende adresse, Drammensveien 8. Foto: Ukjent/Norsk folkemuseum

I 1920 begynte Thorleif Svenøe å jobbe her. Ettersom Elias Petterøe ble direktør på Tiedemands tobakksfabrikk, fikk Svenøe i 1936 kjøpe butikken. Dette skulle bli hans arbeidsplass i over 70 år. Å kalle det et livsverk er ikke å ta i.

– På dette hjørnet har butikken ligget hele tiden, forteller dagens innehaver og svigerdatter av Thorleif Svenøe, Bjørg Svenøe (74). Hun har selv jobbet og drevet butikken siden 1977.

Temperatur og ikke minst fuktighet er viktig for sigarene. Foto: André Kjernsli

Lokalet var opprinnelig en kolonial

Butikklokalet er L-formet og veldig oversiktlig på tross for av den ikke er spesielt stor og altså bugner av varer. I det ene hjørnet er det et lite rom med glassdør der man kan skimte en menge sigarer.

– Dette er en humidor, forklarer Bjørg Svenøe når vi er på plass inne i det lille rommet. Vi installerte rommet da vi ble importør og forhandler av Davidoff, forteller hun. En humidor holder sigarene fuktige, noe som er helt avgjørende for kvaliteten, sier hun med stor innlevelse.

Humidoren kom på plass i 1997. Foto: André Kjernsli

I den andre enden av lokalet ligger inngangen til kontoret, som også fungerer som varemottak. Innerst inne i forretningen er veggene fulle av hyller, som enten er hvitmalte eller i marmor.

– Butikken var opprinnelig en kolonial, og hyllene var i sin tid fulle av matvarer, sier Bjørg. Svigerfar tok dem i bruk som de var, så de er faktisk fra 1880-tallet.

Det kommer stadig vekk kunder innom. Foto: André Kjernsli

I gamle dager var tobakksforretninger helt vanlig

Før i tiden måtte du i tobakksforretningen om du skulle kjøpe tobakk og sigarer. På Karl Johan lå det på det meste 10 tobakksforretninger. Alle sammen er borte for lengst.

– Denne butikken lå litt utenfor sentrum, sier Bjørg. Samtidig var Drammensveien (som gaten het før) en innfartsåre til byen. Frognerfolket har alltid hatt penger, og alle direktørene kom denne veien når de litt utpå formiddagen lot seg kjøre til kontoret av privatsjåførene sine. Da var det helt vanlig å stoppe innom her, slik at direktøren kunne handle det han trengte av tobakksvarer. Slik er det ikke lenger.

Under andre verdenskrig var det vanskelig å drive butikken på grunn av mangel på varer. Thorleif Svenøe forsto dette, og rasjonerte med varene fra dag én. Samtidig var han flink til å ta vare på sine faste kunder.

I 1947 reiste han til USA og fikk med seg agenturet på amerikanske General Cigar hjem til Norge. Da ble han den første europeer som importerte disse cigarene.

Inne i humidoren finner du sigarer i alle prisklasser. Foto: André Kjernsli

Konkurranse fra dagligvarebransjen

På 1970-tallet ble det en endring i varehandlene i Norge. Både dagligvarer og bensinstasjonene begynte å selge tobakksvarer, noe som gjorde det vanskeligere for spesialforretningene. Sol Cigar klarte seg likevel.

– Kunnskap, godt vareutvalg og lidenskap for det vi holder på med gjør at vi lever den dag i dag. Kundene vet at hit kan de komme når de skal ha noe utenom det vanlige. For noen kan dette gjerne sammenlignes med interesse for vin, sier Bjørg.

Her kan du kjøpe enkeltsigarer til tusen kroner, og den dyreste pipen koster 20 ganger så mye.

– Det er liebhaberne som kjøper dette. Livsnytere som vet å sette pris på produktene. For dem er dette en godtebutikk, sier innehaveren med et smil.

Hva med en pipe til kr. 20 000. Foto: André Kjernsli

Et sted går grensen

Kundene er mangeartede. En ung dame var nettopp innom for å kjøpe en spesiell pipetobakk til sin far, og nå er en taxisjåfør her for å kjøpe løse filtre han skal bruke til sin rulletobakk. Sigarer og pipetobakk er volumproduktene i butikken.

– Vi skal fortsette å levere kvalitetsprodukter til fornuftige priser. Jeg vil at butikken skal bestå etter at jeg har gjort mitt. Men et sted går grensen: EL-sigaretter kommer vi ALDRI til å ta inn i sortimentet, sier Bjørg med en blanding av alvor og humor.

Sigaresken som ble opprinnelsen til butikkens navn. Foto: André Kjernsli

Her kan du lese om flere unike butikker i byen.

Powered by Labrador CMS