Mo i Rana 20180913.Eldre dame med telefon.

Nødnumrene var nede i nærmere tre timer: – Vi beklager på sterkeste

Tekniske problemer hos Telenor førte til problemer med å ringe nødnumrene i hele landet fra 10-tiden til nærmere klokka 13 onsdag.

Publisert

Særlig kritisk var problemene med nødnumrene 110, 112 og 113, men også politiets fellesnummer 02800 og legevaktens nummer 116117 hadde problemer.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor bekreftet overfor NTB at nødnumrene skulle være oppe å gå igjen onsdag ettermiddag. Samtidig meldte 110-sentralen i Oslo på X at de fortsatt hadde noe forsinkelse på nødnummeret kort tid før klokka 14.

Alle politidistrikt, Oslo-politiet inkludert, la ut alternative numre i sosiale medier som folk kunne ringe for å få kontakt med politiet.

– Vi har nå fått bekreftelse på at alle linjer er testet og skal fungere som normalt, het det i en oppdatering fra Oslo-politiet klokken 14.46.

– Beklager på sterkeste

Like etter klokken 17.00 kunne Telenor melde om at alle tjenestene fungerte som normalt, men at de fortsatt fulgte situasjonen nøye.

– Feilen gjaldt mobilanrop, inkludert problemer med anrop til nødnummer. Dette skjedde klokka 10.25. Alle ressurser ble satt på for å håndtere situasjonen, oppsummerte teleselskapet.

– Vi beklager på sterkeste til alle som har blitt berørt, og jeg kan forsikre om at vi tar dette på det største alvor. Foreløpige analyser viser at hendelsen skyldes strømbrudd på en sentral, men det jobbes videre med å fullstendig kartlegge årsaksforholdene. Nå skal vi snu enhver stein for å sikre at dette ikke skjer igjen, uttalte administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen, da.

– Nødnummer 110 fungerer nå som normalt. Telenor har fortsatt teknisk personell som følger situasjonen tett utover kvelden og natten, informerte Oslos 110-sentral litt etter klokken 20.00 onsdag kveld.

Fikk beskjed om å holde linjen

Helsedirektoratet opplyste at feilen lå hos Telenor, men at feilen også påvirket kunder hos Telia og Ice.

– Når noen ringer 113 nå, er det stille i den andre enden. Da tror mange at det ikke er kontakt, men ikke legg på! Oppkobling kan ta alt fra to til 40 sekunder. Ikke legg på, hold linjen, oppfordret kommunikasjonsrådgiver Thomas Berg i Helsedirektoratet.

Nødetatene i Norge bruker Telenor sitt mobilnettverk for kommunikasjon. Dermed går det utover nødnummer når Telenor har problemer.

Problemene førte onsdag også til forsinkelser i togtrafikken over hele landet.

Folk ble bedt om å holde linjen for å komme gjennom til nødnumrene. Det kunne ta opptil ett minutt fra man ringte før man fikk ringetone. 

Nkom tordner

– Dette er fjerde gang siden august at det er lignende hendelser, og det ser vi på som et stort problem. Det er uakseptabelt at det skjer igjen. Nødnummer skal være der for folk i nød, åpenbart, når folk trenger det, og de skal man kunne stole på, sier direktør John-Eivind Velure i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) til NTB.

I en pressemelding sier han at saken kommer til å omfattes av et tilsyn som allerede er satt i gang – ettersom Telenor har hatt problemer med nødnummeret hver måned siden august.

– Det er alvorlig at nødnumrene ikke er tilgjengelig. Det er for tidlig å si hva årsaken er, sier justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) til VG.

Powered by Labrador CMS