Etter flere år med gravearbeider ble Thereses gate nettopp erklært som gravmaskinfri sone. Derfor var overraskelsen stor for Tori J Fredriksen i Walk-in Closet som fant sin forretning bak et nytt hull i gata. Foto: Privat
Gravingen i Thereses gate var ikke ferdig allikevel
Siste dag i november feiret beboere at gravingen i området var ferdig. Mandag var det dagen derpå for Tori Fredriksen i Walk-in Closet. Brudd på vannledning betydde ny graving.
Overraskelsen var derfor stor for Tori Fredriksen i klesbutikken Walk-in Closet på mandag morgen. Hun fant butikken sin nærmest stengt av et nytt gravearbeid. Forretningen ligger på hjørnet av Thereses gate og Wilhelms gate.
– Hverken gårdeier eller jeg visste noe om dette nye gravearbeidet. Har ikke kommunen noen informasjonsplikt før de graver? Avsperringene og skiltingen var plassert slik at all trafikk ble ledet utenom vårt hjørne, og det gjorde forretningen vanskelig tilgjengelig. Kunder hadde vanskelig med å komme inn i forretningen, sier butikkeieren.
Brudd på en vannledning
Annonse
Det var et akutt brudd på en stikkledning (en liten vannledning) til et sluk som førte til at gata ble gravd opp, opplyser pressekontakt Monica Olsen i bymiljøetaten.
– Ved slike arbeider, som det kan være tusenvis av i byen, varsler vi som regel ikke gårdeier og beboere direkte. Dette er en type arbeid som kun foregår på dagtid, og i få dager. Tilgjengeligheten til boliger og forretninger skal være opprettholdt under dette arbeidet, sier Olsen.
Småforretninger er avhengige av julehandelen
– Fra bymiljøetaten fikk jeg vite at gravingen var varslet på nett. Men jeg har ikke en slik hverdag at jeg kan sjekke på nett. Jeg har forståelse for at det av og til må graves i byen her. Men må det skje midt i julehandelen? Vi hadde en omsetningsnedgang på 60 prosent de to første dagene denne uka sammenlignet med i fjor. Jeg mener det skyldes at butikken har vært vanskelig tilgjengelig, forteller Fredriksen.
Hun roser graverne i gata som hjalp til med å flytte sperringene såpass at kunder med barnevogn også kunne få tilgang til butikken.
– Graverne er hyggelige folk, og de har svart skikkelig på de spørsmålene de kunne svare på. De lovet å bli ferdige i løpet av uka. Det å ikke få informasjon i forkant av tiltak som berører driften så mye som dette, oppfatter jeg som arroganse fra kommunen. Det er ikke et slikt forhold vi ønsker å ha med kommunen, avslutter Fredriksen.