Når startskuddet går for Oslo maraton 16. september, er det med en helt ny løypetrasé. Oslo maraton er blitt til Oslo vest maraton, mener løper.
Når startskuddet går for Oslo maraton 16. september, er det en helt ny løypetrasé som venter deltagere. Borte er sløyfen langs Bjørvika ut mot Sjursøya og borte er sløyfen gjennom Grønland og Tøyen.
— Synd, mener Tom Thoresen (45), som i år skal delta på halvmaraton over 21 km, det vil si en runde i løypa.
— Dette blir Oslo vest maraton. Halvparten av byen får ikke sett noe til løperne. Jeg synes Oslo maraton skal samle byen, ikke dele den ytterligere i øst og vest.
Andre som har uttalt seg kritisk til den nye løypetraseen, synes den inneholder for mange bakker. Det minsker sjansen for å slå ens personlige rekord. Men det er ikke Thoresen så opptatt av. Jeg tenker ikke på rekord, men lover å løpe det jeg kan uansett, sier Thoresen.
Annonse
Hvilke grunner ligger bak for å sløyfe Oslo indre øst
Thoresen mener at Oslo maraton er en festdag, både for løperne og for publikum langs løypa. Han håper at løypetraseen ikke er tilfeldig valgt, og at det ligger gode grunner til å velge bort Oslo indre øst fra løypekartet.
Tim Bennett er løypesjef og ansvarlig for løypevalget i Oslo maraton. Han forteller om store vanskeligheter og mye logistikk som må klaffe for at løypa skal, bokstavelig talt, holde mål.
— I fjor ble traseen for trang langs sjøen i øst. Vi måtte til og med anlegge en midlertidig grusvei for å få det til. Det førte til at løperne der måtte løpe i kø og på et dårlig underlag for maratonløpere, sier Bennett.
Det tok lang tid å sette traseen
— Det har tatt oss fire måneder å legge denne løypa. I samarbeid med politiet har vi funnet veier som gir bedre plass og som vi kan bruke en hel lørdag. Dette fant vi i Oslo vest. Det er tilfeldig at det ble mindre Grønland. Bjørvika er uaktuell så lenge det foregår så mye byggeaktivitet der, sier Bennett.
Han peker på noen av noen av utfordringene en maratonløype har: Nødetater som er avhengige av å ha tilgang til byen og at befolkningen for øvrig skal bruke veiene.
— Utover Frognerstranda er det fint å løpe, men der kan turgåere og syklister komme i konflikt med våre løpere. Under hele prosessen med å legge en ny trasé for Oslo maraton har det dukket opp nye ting som vi måtte ta hensyn til. Oslo er en by med mye aktivitet, sier løypesjef Tim Bennett.
Han tror ikke den gamle løypa vil bli brukt igjen senere. Bjørvika er uaktuell i flere år framover, men det vil komme flere kule gater som kan brukes når alt står klart der, mener Bennett.
— Det har ikke vært mulig å tilfredsstille alle i valg av løype.
Unike muligheter i Oslo
Maratonveteran Kim Aarlie Larsen, fra Skeid, er kritisk til at løypa har for mange bakker og høydemetere.
— Det hadde gått an å legge noe av løypa på Grønland. Også Bygdøy kunne vært inkludert. Det finnes nok av maratonløp i Norge med både mange og tøffe bakker. I Oslo er det en mulighet til å lage en flatere løype, men den muligheten har arrangørene valgt vekk. Vi skulle gjerne bidratt med å lage fest også på Grønland og Tøyen, men i år får vi dessverre ikke anledning til det, sier Kim Aarlie Larsen.
Han løp Oslo maraton første gang i 1981 og har fullført de aller fleste siden den gang.
En morsommere løype
En annen erfaren løper, Marit Tørstad, fra Sportsklubben Rye, synes derimot løypa ser bra ut.
— Jeg synes den nye løypa ser morsommere ut. Det var ikke så morsomt å løpe langs containerhavna ut mot Sjursøya. Det er artig å løpe Oslo Maraton, men i fjor ble det mye grus i deler av løypa, sier Marit Tørstad.
Hun syns det er en happening å være med og tror det kan bli mange tilskuere også i år.
— At det er en tyngre løype, gjør ikke så mye for meg. Du må løpe maraton andre steder enn i Oslo om du vil sette ny personlig rekord, sier Tørstad. Hun har deltatt i 37 maratonløp rundt om i Verden.