I september vil arbeidet med nytt trafikklys starte. Det er Hanne Solheim (bak til venstre), niåringene Sara og Linde og SVs Sunniva Holmås Eidsvoll glade for. Foto: Anders Høilund
Krysset Kirkeveien og Ullevålsveien er et mareritt for elever og foreldre. En ny lysregulering skal gjøre krysset enklere å forstå
Over hele byen ønsker foreldre seg tryggere skolevei for barna sine. SV vil ha ned trafikktettheten for å gjøre det lettere å sikre skoleveien.
SV fremmet saken i bystyret, som enstemmig bevilget 100 000 kr til oppjustering av trafikklyset i krysset.
— Vi får inn mange henvendelser om å gjøre skoleveien tryggere for barna i byen. Foreldre over hele byen ser problemene og ønsker seg trafikklys, fartsdumper eller andre trafikksikkerhetstiltak, sier bystyrerepresentant for SV, Sunniva Holmås Eidsvoll.
— Alle er enige om at vi skal ha tryggere skoleveier. Den politiske motsetningen ligger i at vi i SV vil ha ned biltrafikken generelt. Det vil gi et bedre grunnlag for å trygge ferdselen for barn i trafikken, sier Holmås Eidsvoll.
Endrer trafikklyset
Annonse
En oppjustering av trafikklyset vil gi bilister som skal fra Kirkeveien østfra og inn i Ullevålsveien grønn pil. Da vil ikke lenger bilene og fotgjengerne befinne seg midt i krysset samtidig. Det vil også bli lagt inn et nytt lysintervall, for å skille myke og harde trafikanter.
Det nye lysintervallet vil føre til at det vil ta noe lenger tid å komme over krysset. Men det skal ikke få noen betydning for bussrute 20, som går over krysset.
Barna blir fulgt
Dette er et av de mest trafikkerte kryssene i Oslo, og de aller fleste barna som må krysse her, følges til skolen. Foreldrene ved Marienlyst skole har en vaktordning for barn som må over Kirkeveien.
— Jeg ser ikke sjelden biler som kjører for fort, eller på rødt lys ved fotgjengerovergangen litt lenger ned i Kirkeveien. Det kan rett og slett være skummelt, sier Hanne Solheim, forelder ved Marienlyst skole.
I bystyrevedtaket fra juni om ny lysregulering, het det at arbeidet skulle være klart til skolestart. Det rakk ikke bymiljøetaten. Nå lover de at i løpet av september vil alt være på plass.