Selv i vanligvis ganske fredelige Einars vei oppstår uoversiktlige trafikksituasjoner, som her akkurat i det skolebussen åpner dørene for å slippe barne ut. Foto: Anders Høilund

Nestenulykke måtte til før vaktholdet ble styrket for elever som busses fra Hasle til Brynseng skole

Etter at en tredjeklassing var nær ved å bli overkjørt, styrket Hasle skole vaktholdet for elever som blir busset til Brynseng. � Nå er rutinene bedre, mener rektor Maria Tindberg ved Hasle skole.

Hasle Skole bygges for tiden ut for å gi plass til flere elever. Elevene fra Hasle busses til og fra Brynseng skole. Etter neste skoleår åpnes Hasle skole for elever igjen.

Klokka 07.59 kommer først en elev, og så en til løpende mot bussen. Bakfra ser det nesten ut som om det er to ransler med ben som løper mot bussen som venter i Einars vei på Keyserløkka. Det er elever som kun har en tanke i hodet: "Vi må rekke bussen". Slikt kan skape trafikkfarlige situasjoner.

Bilister bruker småveier på Keyserløkka som snarvei

— Vi fikk høre gjennom andre foreldre at vår datter, som går i tredje klasse på Hasle skole, nær var blitt kjørt ned av en bil etter at hun gikk av skolebussen i Einars vei. Hun løp over veien uten å se seg for. Bilen hadde tøtsjet borti henne, så hun ble ikke skadet, men andre barn hadde kommet hjem og vært oppskaket av hendelsen, sier pappa Petter Sørra.

Han roser Hasle skole for å ha tatt episoden på alvor, og raskt ha forbedret vaktholdet rundt skolebussen.

— Det er et problem at veiene på Keyserløkka blir brukt som snarveier mellom Grenseveien og Økernveien. Bilistene som benytter seg av den snarveien tar ofte ikke hensyn til at de kjører gjennom et boligområde, hvor mange utgangspartier fra oppgangene leder rett ut i kjørebanen, sier Sørra.

Gjorde matte-oppgaver mens bussen sto fast i snøen

Det er ansatte på aktivitetskolen på Hasle som står for vaktholdet ved skolebussen. Etter hvert har de fått erfaring i å løse vanskelige eller uventede situasjoner.

— Vi står her hver morgen og ettermiddag. Vi har på oss gule vester for å være godt synlige. På morgenen samler vi barna på fortauet, slik at de står i kø og ikke løper rundt omkring før bussen kommer. På ettermiddagen følger vi barna ut av bussen, og ser til at ingen løper over veien rett foran eller bak bussen når den står parkert, sier Ida Høien Nielsen. Hun er ansatt på aktivitetskolen og er assistent for første klasse på Hasle skole.

Hun forteller at det tok litt tid før systemet satte seg, men at hele situasjonen rundt bussingen av elevene nå har gått seg til.

Ida Høien Nielsen fra aktivitetskolen på Hasle skolepasser på at alle barna kommer trygt av og på bussen. Foto: Anders Høilund

— Nå har vi blitt kjent med alle barna og foreldrene. Og alle, også vi på aktivitetsskolen, vet hva som skal og må gjøres, forteller Høien Nielsen, som selv var elev på Hasle i sin barneskoletid.

Småveiene på Keyserløkka utmerket seg ikke med god snørydding i vinter, og det fikk blant annet skolebussen merke.

Hasle skole slik den så ut før bygge- og rehabiliteringsarbeidene begynte. Foto: Oslo kommune

— En morgen i vinter klarte ikke bussen svingen ned mot Økernveien. Der stod en feilparkert bil og sperret. I all snøen kom bussen hverken fram, tilbake, opp eller ned. Vi måtte ut og forsøke å spa bussen ut av knipen. Barna på bussen ble utålmodige, så vi ordnet med at elevene gjorde  matte-oppgaver på mobiltelefonene sine mens vi ventet på å komme oss til skolen, forteller Høien Nielsen.

— Barn og biltrafikk er ingen god kombinasjon

— Vi har tatt opp på foreldremøte at foreldre til de yngste elevene må følge barna til bussen. Vi har oppfordret de foresatte til å organisere såkalte følgegrupper hvor voksne følger flere barn fra nabolaget. Vi henstiller også til de foresatte å være ute i god tid, og til å vente utenfor bussen til avgang, sier rektor Maria Tindberg ved Hasle skole.

— Vi har sett at lek på bussholdeplassen har skapt farlige situasjoner. Barna glemmer seg, leker og løper etter hverandre og kan havne i trafikkfarlige situasjoner. Tredjeklassingene trenger også å passes godt på, sier rektoren.

— Bussing går bedre nå

— Skolen har folk om bord på bussen, men det er foreldrenes ansvar å få ungene til holdeplassen, og vi oppfordrer foresatte til å vente sammen med barna til de kan gå på bussen. Det er en omfattende logistikk som må på plass.  Det er rundt 500 barn som skysses fram og tilbake hver dag. Vi henter barna fra Einars vei og fra Tidemannsjordet. Det er tre avganger på morgenen og fire etter skoletid. Vi bruker de samme bussene som blir brukt av Ruseløkka skole når de busser sine elever til Vollebekk. Nå gjør vi oss erfaringer og logistikken har blitt, og blir stadig bedre, sier rektor Tindberg.

Slik skal Hasle skole på Lille Tøyen se ut når den etter planen står ferdig rehabilitert i løpet av nete skoleår. Illustrasjon: FuthArk arkitekter/Oslo kommune

— Det blir skoleskyss til Brynseng skole også neste skoleår, men så skal vi tilbake i en rehabilitert og utbygget skole. Vi på Hasle er glade for at vi får være samlet i perioden vi ikke kan være hos oss selv. Vi utsatte rehabiliteringen i ett år for å kunne være samlet som én skole, forteller Tindberg.

Holdeplassen på Tidemannsjordet må flyttes

— Holdeplassen på Tidemannsjordet, som har ligget veldig fint til trafikkmessig, må flyttes til Hovinveien på grunn av gravearbeider.

— Sammen med bymiljø- og utdanningsetaten så skolen på flere alternativere bussholdeplasser. Vi har fått fjernet gateparkering der bussene stopper. Foreldre på Keyserløkka har henvendt seg til oss med ønske om en fotgjengerovergang der bussen stopper. Dette gikk ikke igjennom hos bymiljøetaten, sier Tindberg.

Bussing fra Hasle koster nær 30 millioner

Nye Hasle skole skal bli en full såkalt 4-parallell skole, med inntil 865 elever.

— Selv om det er strevsomt for alle parter å ikke kunne bruke vår egen skole i to skoleår, er vi glade for at Hasle skole nå blir rehabilitert og at vi snart kan komme tilbake til et nytt og moderne skolebygg. Det blir bra sier en optimistisk rektor på Hasle skole.

Det er OsloBuss A/S som har fått oppdraget med skoleskyssen både av elevene fra Hasle og elevene fra Ruseløkka. Avtalen mellom OsloBuss A/S og utdanningsetaten i Oslo kommune, for elevtransporten mellom Hasle og Brynseng, er på 29,3 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS