Det er den svenske kunstneren Mikael Eriksson som har laget den nye utsmykningen på Schous plass. Eriksson er også mannen bak illustrasjonen på julemajonespakkene fra Mills i år. Foto: Anders Høilund

Sceneskifte på en av Oslos mest kjente vegger. Mills har overtatt «Freiaveggen» på Schous plass

Det ble ut med kua og Freia, inn med Mills og majones. Freiaveggen på Schous plass er overtatt av en av Grünerløkkas tradisjonsrike bedrifter

Publisert

Nå markerer Mills sin tilknytning til bydelen med et helt nytt veggmaleri på Schous Plass. Det familieeide selskapet har holdt til på Grünerløkka i 134 år.

Sentralt på Grünerløkka ligger en av bydelens mest kjente landemerker, bildeveggen på Schous Plass. Veggen, som de siste årene har huset kuene til Freia, har gjennomgått en kunstnerisk makeover. Denne gangen er det Mills og illustratøren Mikael Eriksson som har hatt regi. Men selve maleriet er av den oslobaseret kunstneren Leandro Cassiano.

— Arbeidet med bildet startet en gang tidlig forrige vinter. I mai var kunstneren klar til å starte arbeidet på selve veggen, forteller markedssjef Joakim Antonsen.

Kuene fra Freia har gått hjem. Nå er det Mills-familien og ei frekk måke, som er avbildet på veggen på Schous plass. Foto: Anders Høilund

Hører til på Grünerløkka

Administrerende direktør i Mills, Knut K. Heje, var aldri i tvil om at veggmaleri var et riktig valg for Mills. Forespørselen om å overta veggen på Schous plass kom fra gårdeieren.

– Grünerløkka har vært vårt hjem i over 130 år, og allerede på trettitallet tok vi i bruk nye flater for å skape oppmerksomhet rundt våre produkter. Det nye veggmaleriet blir et positivt bidrag til den utendørs kunstscenen i bydelen vår, sier Heje.

Liss Steiro hadde fått oppdraget i å stå for selve avdukingen. Hun arbeider som HR-assistent hos Mills.

— Mills er en arbeidsplass hvor folk trives. Jeg kunne ikke si nei da jeg ble spurt. Jeg, og mange med meg, har lang ansiennitet hos Mills, forteller Steiro. Hun har vært ansatt i 34 år hos næringsmiddelprodusenten.

Etter avdukingen av Millsveggen, var det selfie-time for hun som avduket verket, HR-assistent hos Mills, Liss Steiro. Foto: Anders Høilund

Instaspot

Instaspots er betegnelsen på Instagram-vennlige steder, der spesielle bakgrunner gir bildet det lille ekstra. Jan Robert Johnsen i Grünerløkka kultur- og næringsforening mener Instaspots utvilsomt har en positiv innvirkning på turismen og spredningen av Oslo som destinasjon.

— Legg ut en selfie med emneknagg Millsveggen og bli med på trekningen om å vinne en Mills majones one-piece, sa produktsjef Camilla Hegrestad. Det hørtes forsiktig latter hos de frammøtte og hos dem som ventet på trikk 11, 12 eller 13 på holdeplassen på Schous plass.

Det Norske Studentkor åpnet festen etter avdukingen. Foto: Sakib Saboor

– Gjennom merkevaren Visitløkka er vår viktigste jobb å gjøre bydel Grünerløkka til et attraktivt reisemål for alle som kommer hit. Vi følger med på hvilke trender som rører seg og jobber med å få til flere Instagram-vennlige spotter på Grünerløkka. Vi er glade for at Mills har tatt på seg ansvaret med å skape den første spotten. Vi synes resultatet er helstøpt, og gleder oss til at flere aktører slenger seg på, sier Jan Robert Johnsen.

Både ordfører Marianne Borgen og byantikvar Janne Wilberg var glade og positive for at veggen fortsatt får være fargerik og levende. Begge nevnte også at det er en tradisjon å gjøre byen friskere i fargen med reklame.

— Å ha en fargerik by og å ha kunst rundt oss, det gjør oss gladere og stoltere av byen vår, sa ordføreren.

Spent kunstner

Det er den svenske illustratøren Mikael Eriksson som har fått det kreative oppdraget med å utvikle motivet. Som inspirasjon har han tatt utgangspunkt i et av Mills mest kjente og likte produkter, majonesen. Nå er han spent på hva osloborgerne vil synes om verket hans.

Mange var kommet for å se den nye Millsveggen på Schous plass. Foto: Sakib Saboor

— Motivet er inspirert av ulike deler av Grünerløkka og fremstiller en familie som opplever en komisk situasjon under pikniken i parken. Det blir utrolig spennende å se sluttresultatet, og jeg er veldig stolt over at jeg ha fått denne muligheten, sier Eriksson.

* I en tidligere publisert utgave av denne artikkelen var VårtOslo ikke tydelige nok på at det er kunstneren Leandro Cassiano som har malt selve bildet. Det er nå rettet opp.

Powered by Labrador CMS