Hegdehaugens jernvarehandel drives av søskenparet Pål og Nina Reinung. De er tredje generasjons drivere av butikken, og har valgt en annen overlevelsesstrategi enn mange andre butikker i Oslo.
— Forretningsideen er tuftet på personlig service, fagkunnskap og et rikt utvalg av varer, nå som da vår farfar drev butikken. Derfor trenger vi å ha en betjening som er faglig dyktige. Vareutvalg inneholder nesten alt, forteller Pål Reinung.
Spesialiteter for Hegdehaugens Jernvarehandel er dørvridere, beslag, kleshengere og trillebager. Blant trillebagene finnes også modeller som enkelt som kan monteres bak på en sykkel. Det er viktig i norsk klima å ha trillebager med store hjul, får vi vite.
Slår til med syltevoks
Annonse
— Her i forretningen ønsker vi å skille oss fra andre jernvarehandlere. Vi forsøker å føre alt som hører inn under praktiske ting til hjemmet. Vi importerer en del varer selv, og vi søker opp varer det ikke er lett å få tak i. Vi fører for eksempel syltevoks. De som lager eget syltetøy eller kokosboller vet hva vi snakker om, sier søskenparet Reinung.
Kunder utover landet benytter seg av nettbutikken som Nina Reinung styrer. I nettbutikken har tørkestativ vist seg som en storselger.
Kjedebutikkene overgår hverandre med tilbud på de samme varene. Hegdehaugens jernvarehandel vil ikke være med i den konkurransen, men slår alle andre i bredt vareutvalg. Etter en runde i butikken vil VårtOslo gjerne komme med en bemerkning.
— Dere har ikke insekthotell og humlekasser?
— Jo vanligvis, men nå vi er dessverre utsolgt, svarer Nina Reinung.
Bilkunder er gode kunder
Butikken har gjennomført kundeundersøkelser, hvor de spurte kundene om hvor de kom fra og hvordan de kommer seg til butikken. Svarene er ganske like fra gang til gang. 58 prosent svarer at de kommer til fots, 22 prosent med kollektiv transport og 22 prosent med bil. Det virker som om folk velger bil når de skal handle mye eller store ting. Med andre ord er det disse som legger igjen mest penger i butikken.
— Vi er helt avhengige av bilkundene for å kunne drive lønnsomt. Få kunder kommer på sykkel. Det er rett og slett upraktisk. Jeg sykler selv til jobben, men bruker ikke sykkelen når jeg skal handle, sier Nina Reinung, og uttrykker sterk skepsis til planene om å gjøre Bogstadveien bilfri.
På bilfrie markedsdager i Bogstadveien kommer det likevel 100.000-150.000 mennesker innom Bogstadveien. Det må jo gjøre underverker for omsetningen?
— Markedsdagene foregår to ganger i året, de representerer hverdagen. Det er gøy med markedsdager, men det krever mye arbeid. Vi er opptatt av at butikken er tilgjengelig for folk, og parkering utenfor butikken er viktig, kommenterer Pål Reinung.
Leier ut håndverktøy og lærer kundene å bruke dem
— Vi ser oss selv som problemløsere og hjelper kundene med hverdagslige praktiske problemer. Vi leier ut verktøy for 100 kroner i døgnet og lærer samtidig opp folk til å bruke verktøyet. Dette er en service vi ikke markedsfører, men den er likevel godt kjent. Det er gjerne yngre folk, kanskje de som har flyttet hit som studenter eller de som skal pusse opp sitt første egne hjem som leier verktøy hos oss. Ordningen har nok forynget kundekretsen vår, forteller Pål og Nina Reinung.