Eiendomsjef i Boligbygg, Atle von der Fehr innkalte til informasjonsmøte for beboerne i Kolstadgata 7. Foto: Anders Høilund
Boligbygg beklager den dårlige informasjonen til beboerne i Kolstadgate 7
— Informasjon er nøkkelen til å fjerne frustrasjonen vi beboere har følt. Når du er uten varmtvann i nesten to uker og ikke hører noe fra gårdeieren, da føler du deg ignorert.
Frustrasjonen og sinnet har vært stort hos beboerne i Kolstadgate 7 på Tøyen. Den 9. november mistet beboerne i de 72 leilighetene i blokka på Tøyen varmtvannet. I 11 dager levde de uten varmtvann.
Flere av beboerne prøvde gjentatte ganger å nå frem til eieren av den åtte etasjer høye boligblokka på Tøyen, kommunale Boligbygg, for å få en forklaring. Uten hell.
I går kveld, etter 11 dager uten varmtvann, holdt endelig kommunale Boligbygg et informasjonsmøte, der alle beboere var invitert. Og Boligbygg beklaget den dårlige informasjonen.
— Informasjon er nøkkelen til å fjerne frustrasjonen vi beboere har følt. Når du er uten varmtvann i nesten to uker og ikke hører noe fra gårdeieren, da føler du deg ignorert. Vi forstår nå at det har vært mye arbeid og mye som har gått galt. Fra nå av må vi ha en bedre dialog, sier en av beboerne, Deeqa Abdi Mohamud.
På møtet informerte Boligbygg også om bymiljøetatens planer om å stenge Kolstadgata for gjennomkjøring og om de nye strømmålerne som vil bli installert. Bymiljøetatens forslag ble stort sett hilst velkommen, og strømmålerne var det ikke mange spørsmål om. Når det gjaldt varmtvannet som ble borte, ble det mer fyr i forsamlingen.
Deeqa Abdi Mohamoud sitter ikke på møtet. Hun står. Og hun lar ikke eiendomssjef Atle von der Fehr og driftsjef Bjørn Oskar Gjølstad i Boligbygg slippe unna med bortforklaringer.
— Siden vi er pålagt å installere strømmålere i hver leilighet, måtte vi ta strømmen i 12 timer. Den 40 år gamle strømtavlen måtte skiftes ut. Da vi satte på strømmen igjen, fikk vi ikke varmt vann. Det var Securitas som oppdaget dette en fredag på kveldstid, begynner von der Fehr.
Så kommer beretningen om det som i innbydelsen til informasjonsmøtet kaltes "ulike driftsmessige utfordringer". Det er en fortelling om at det meste som kunne gå galt, gikk galt, da varmtvannsanlegget skulle startes opp igjen. Det er fortellingen om kortslutninger og brente elektriske installasjoner. Det er historien om driftsmessige utfordringer som kostet Boligbygg 240.000 kr.
— Nå er en ny elkjele til oppvarming av vann på plass. Alt er i orden nå, forsikrer Gjølstad, som sa seg enig i at informasjonen underveis ikke har vært bra nok. Boligbygg hadde hengt opp informasjon i oppgangen, men få, om noen, rakk å lese plakaten før den ble revet ned.
— Da varmtvannet ble borte, ringte vi alle til lederen for gårdsstyret, Yetis Stubas. Jeg kjente at det luktet brent i kjelleren, men at det var så mye problemer, det visste vi ikke før nå, forklarer beboeren Mohamoud.
— Jeg har bodd her i Kolstadgata 7 i ni år, og i starten var det, unnskyld meg, et helvete her. Nå er det mye bedre. Varmt vann har vi ikke manglet før, og du, det vannet som kom ut av springen i de dagene var ikke bare kaldt, det var så kaldt at det gjorde vondt på fingrene, forteller Mohamoud etter møtet.
Eiendomssjef Atle van der Fehr spør beboer Laila Aatif om vannet var kaldt i hele perioden.
— Det vet jeg ikke, jeg kommer sent hjem fra jobb, og da var vannet i hvert fall kaldt, svarte Aatif