Resepsjonsleder Sara Bühler og assistenten Daniel Andersson tar imot oss på PS:hotell. Foto: Anders Høilund
Resepsjonsleder Sara Bühler og assistenten Daniel Andersson tar imot oss på PS:hotell. Foto: Anders Høilund

På PS:hotell på Løkka blir de glade når de ansatte får seg ny jobb

Publisert Sist oppdatert

På PS:hotell ansetter de folk som trenger hjelp inn i jobbmarkedet, fra yrkesskadde til tidligere rusmisbrukere og eks-kriminelle.

Maria (26) fra Oslo arbeidet som frisør, men fikk store problemer med nakke og skuldre på grunn av den statiske belastningen. Nå jobber hun på PS:hotell på Vulkan på Grünerløkka.

— Her på hotellet ble det tatt hensyn til belastningsskaden jeg hadde. Det var tungt for meg å servere i restauranten. Jeg fikk prøve meg i resepsjonen og som konferansevert. Nå har jeg en 100 prosent stilling her i to år fram til 2018, sier Maria.

En hjelpende hånd inn i arbeidslivet

— Jeg pleier å si det sånn at vi hjelper folk med å ta det første steget inn i arbeidslivet, det lille steget før de tar det første steget videre. Følelsen av utenforskap skal bort, sier assisterende resepsjonssjef Daniel Andersson.

Andersson forteller at PS:hotell får inn folk som har falt utenfor arbeidslivet og samfunnet på mange ulike måter. Ikke bare som med Maria, som ikke lenger kunne utøve yrket sitt på grunn av slitasjeskade, men også folk som for eksempel har hatt rusproblemer, eks-kriminelle eller som mangler språkferdigheter.

Det er mange som kan trenge å få hjelp til å komme seg videre.

En levende attføringsbedrift

Etter å ha gått sykemeldt i ett år sendte Marias NAV-veileder henne til Itas, som rekrutterer ansatte, blant annet til PS:hotell. Hotellet er en attføringsbedrift og en av Itas' tre arenaer. De to andre er Kafe Maud ved Nasjonalteateret og Paviljongen bar og kafe i Bjerkedalen.

— Vi har fokus på å få deltagerne våre ut i andre bedrifter, for at de skal få en bredere erfaring. Målet vårt er å få folk ut i arbeid, så her vil vi få folk fortest mulig vekk!, sier resepsjonsleder på PS:hotell, Sara Bühler, med et glimt i øyet.

For eksempel så har Maria jobbet som ekstra-hjelp i resepsjonen på Quality hotels.

— Å arbeide her på PS i en tidsbegrenset periode og med stadig nye folk under opplæring har noen ganger satt tålmodigheten min på prøve. Det har vært litt ups and downs for meg, men jeg merker at jeg har blitt mer tolerant overfor folk mens jeg har vært her, sier Maria.

PS:hotell på Vulkan. Foto: Anders Høilund
PS:hotell på Vulkan. Foto: Anders Høilund

Bort med følelsen av utenforskap

— Vilje er viktig. Har du viljen til å være her, får du være her, sier Bühler. — Vi har plass til flere deltagere. Også de som ikke er helt klare for en ny jobb kan komme hit for å få trening.

Gjennom en ordning hotellet kaller "jobbsmak", kan man nemlig også komme og smake litt på arbeidslivet. Få se hvordan det fungerer, før man søker om plass. Jobbsmak er et begrep NAV bruker om å være utplassert i bedrifter en dag. Det er sjelden dette gjøres.

Minste hotell, men størst hjerte

Det er Itas som ansetter folk og som sier ja eller nei til en søknad. Itas er en arbeidsmarkedsbedrift i Oslo eid av Oslo kommune, Norsk Folkehjelp og Ilas as

— Gjennom Itas får deltagerne våre også en veileder som hjelper til med jobbsøking, CV, jobbintervjuer og mer til, om det trengs, forklarer Bülhler.

For tiden har de 30 Itas-deltagere. 10 i resepsjon, 10 på kjøkkenet og 10 i gruppa som kalles housekeeping. De tar den fysisk tunge jobben med rom og renhold. Housekeeping-gruppen følger samme opplæring som Scandic-hotellene.

— Vi er Oslos minste hotell, men vi har det største hjertet, sier Daniel Andersson.