- Når vi bruker elsyker i jobben kommer vi fortere fram, vi er mer presise, og vi kan være mer fleksible, sier sykepleierne Shaista Ahmadzei (til venstre) og Justina Klapatauskaite. Foto: Anders Høilund
Elsykkel knuser bil som framkomstmiddel for hjemmetjenesten på Grünerløkka
— Vi kommer raskere fram, vi er mer presise og kan bruke mer tid til pasientene våre, sier hjemmesykepleierne hos Midtløkka i bydel Grünerløkka.
— I hjemmetjenesten er vi avhengige av en god og forutsigbar logistikk. Det får vi lettere til når de ansatte besøker brukerne våre med sykkel, og ikke bil, sier avdelingsleder i bydel Grünerløkkas seksjon for helse og mestring, Ansar Godal.
Elsykkelen er bilen overlegen på Grünerløkka mener både Godal og hans ansatte i hjemmetjenesten.
Slipper å lete etter p-plass
Bydel Grünerløkka har delt inn hjemmetjenesten i tre deler. Og i området som blir nevnt som Midtløkka, kommer hjemmehjelpen på elsykkel. Med pedaler kommer en lettere fram på Midtløkka, og de ansatte i hjemmetjenesten slipper å lete etter parkeringsplass når en først er framme.
— Grünerløkka er en sentrumsbydel, og med korte avstander er det mulig å satse miljøvennlig på denne måten. De ansatte trives med elsyklene, de bruker mindre tid til og fra hjemmebesøk, og de slipper unna parkeringsproblemer, sier Godal.
Annonse
Det var tommelen opp fra de ansatte da de fikk tilbudet om å bruke elsykler.
— Å bruke elsyklene i arbeidet er helt fantastisk. Vi kommer fortere fram, og vi kommer lettere fram, sier sykepleier Justina Klapatauskaite (24)
Tiden sykepleierne bruker på sykkelen føles ikke som arbeidstid, men gir i stedet hvile for hodet i en jobb som ofte kan være stressende.
— Når jeg er inne hos brukerne jobber og jobber jeg. Når jeg kommer ut, og setter meg på sykkelen, kan jeg slappe av. Jeg er ute, jeg får frisk luft, og kan høre fuglene kvitre. Det gir meg nye krefter gjennom dagen, sier hun.
Sparer masse tid
Det er sykepleierkollega Shaista Ahmadzei (21) helt enig i. Hun var også kjempeglad da de fikk elsykler i jobben.
— Jeg tenkte at med elsyklene ville vi spare masse tid, og det har vist seg å stemme. Disse syklene er ikke tunge å sykle. Vi bruker kort tid fra sted til sted. Det er veldig viktig om det skjer noe akutt, sier Ahmadzei.
Ikke alle synes det er like festlig å sykle de dagene det regner, men Klapatauskaite har bodd fire år i Bergen, og synes det er lenge mellom regnværsdagene i Oslo.
— Jeg syklet mye før. Jeg liker å sykle, men nå har jeg ikke sykkel hjemme. Jeg får syklet på jobben i stedet, sier hun og ler.
— Med elsykkel slipper vi unna flaskehalsen på Carl Berners plass. Tenk deg hvor stressende det er å sitte i kø fra Sinsen ned mot Carl Berner. Du vet at tiden renner ut. Du ser at du rekker ikke tilbake i tide, og det går ut over kollegene dine.
— Det går også utover de neste brukerne som trenger tilsyn, med sykkel blir det bedre tid til brukerne, og vi vet hvor lang tid det tar fra sted til sted, forteller Godal.
På Midtløkka har hjemmehjelpen tolv elsykler til disposisjon. Det er færre enn antall biler som ble brukt tidligere. Det var bydel Frogner som for to år siden var først ute med å bruke elsykler i hjemmetjenesten. Fra juni i år har Grünerløkka fulgt etter.
— Som sentrumsbydel har vi korte avstander, selv om brukerne bor spredt. Da passer det bedre med sykkel enn bil. Med forutsigbarhet kan vi bruke mer tid til brukerne, og vi kan være bedre kolleger for hverandre. Det blir lettere å sette inn ekstrahjelp om en bruker har fått problemer, sier Godal.
Hjemmehjelpene får utlevert hjelmer og refleksvester. Om vinteren skos syklene om og får på piggdekk.
— Vi har ikke noe krav om at de ansatte må kunne sykle, eller være gode syklister. Opplæring gis, om noen skylle ha bruk for det, sier avdelingsleder Godal.