Joakim Hjertum fra Bymiljøetaten og Anne Christine Kroepelien, leder i bydelsutvalget, hadde begge nytte av å høre på hverandres argumenter under befaringen. Foto: Anders Høilund
Bymiljøetaten er villig til å se på en ny plassering av grussiloene på Jessenløkken
Denne uken møttes beboere og etat for å få forståelse for plasseringen av de sjenerende grussiloene på Jessenløkken.
Naboene på Jessenløkken er misfornøyde med grussiloen bymiljøetatens har plassert i området, inntil parken Lille-Jacob i bydel St. Hanshaugen. Etter at parken ble opparbeidet har det stadig kommet ønsker om at de store og dominerende grussiloene kunne vært plassert et sted hvor de er til mindre sjenanse.
— Det er alltid nyttig å komme seg ut i felten. Jeg trives godt med det. Det har vært en nyttig befaring, sa avdelingsdirektør for vei og gate i bymiljøetaten, Jorunn Margrethe Bjerkøen, etter å ha sett på flere alternativer til ny plassering av grussiloene.
— Det hjelper å snakke med hverandre. Å utveksle meninger er alltid sunt, mente bydelsutvalgsleder Anne Christine Kroepelien (H) i bydel St. Hanshaugen under befaringen, som inkluderte naboene ved Jessenløkken og Cathrine Anne Reusch fra byantikvaren.
Annonse
Bymiljøetaten ser på forslagene
Bjerkøen og avdelingsingeniør Joakim Hjertum tok med seg bydelsutvalgets og beboernes alternativer til ny plassering av grussiloen hjem for å se om de kunne finne en ny løsning. Først en midlertidig løsning for denne vinteren, dernest en permanent plassering for neste vinter.
— Det er mange kriterier som må oppfylles før vi kan plassere disse siloene, forklarte Hjertum.
— Ikke minst må vi hensyn til trafikken. Vi kan for eksempel ikke plassere disse på en gangvei eller slik at vi må krysse et fortau med våre maskiner for å komme til. Det vil utgjøre en fare for mykere trafikanter. Vi må ha plass til en stor bil for å fylle siloen, og vi må ha plass til mindre maskiner som skal hente grus for å strø på veier og fortau, sier han.
Ifølge Hjertum kan det kan bli et par titalls turer fram og tilbake til grussiloene for å fylle opp mer grus når gatene må strøs.
— Vi er nå pålagt å gjøre jobben raskere enn tidligere. Senest fire timer etter snøfall må vi ha brøytet og strødd ferdig. Det gir oss en stor utfordring med logistikken. Mange av strøenhetene våre må være små for å komme til på fortau og gangveier. Flere og flere av disse er batteridrevne, og vi rekker ikke å gjøre jobben vår om grussiloen står for langt unna der det skal strøs, sier Bjerkøen.
Etter å ha sett på diverse alternativer er det enighet om at det finnes alternativer i nærheten som er mindre sjenerende for beboerne i området.
Det er imidlertid ikke ett alternativ som skiller seg klart ut, og en ny plassering vil trolig kreve at flere parkeringsplasser forsvinner.