Nasir Sirakhan har dårlig tid og hiver seg på en bysykkel på vei til sentrum. Foto: Anders Høilund

Hva skjer med bysyklene? Blir de overkjørt av sparkesyklene eller utfyller de hverandre?

I fjor slet bysykkelbrukerne med å finne ledige sykler. Ett år etter, og etter at de elektriske sparkesyklene har inntatt byen, har antallet turer med bysyklene gått kraftig ned.

Publisert

— Det er ingen hemmelighet at det har blitt færre turer med bysyklene etter at sparkesyklene kom, sier Anette Langseth daglig leder hos Urban Infrastructure Partner Group, som står for driften av bysyklene i Oslo.

Når færre bysykler er i bruk, blir flere sykler stående ubrukte i de 250 bysykkelstativene rundt om i byen. Kunder forteller at de opplever at det blir vanskeligere enn tidligere å få levert fra seg sykkelen i de fulle stativene og gir skylden til sparkesyklene.

Færre ledige plasser

Nasir Sirikhan kaster seg på en bysykkel på Tøyen. Han skal til sentrum og har dårlig tid.

— Det er mange ganger jeg har hatt problemer med å finne ledig plass når jeg skal levere bysykkelen i sentrum. Her på Tøyen kan det være omvendt, roper han i det han suser nedover Hagegata mot sentrum.

En el-sparkesykkel velges ofte til korte turer og når fleksibilitet teller. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Som bruker har du ansvaret for sykkelen, og det vanker en bot på kr 7500 om sykkelen blir borte. Å bare sette bysykkelen fra seg på gata er altså ingen god forretningsidé.

Sykkelen ble stjålet utenfor butikken

— At bysykkelstativene er fulle, kan være problematisk hvis man skal videre til et sted som ikke tillater sykkel, som i butikken. Hva gjør man i en slik situasjon? For min del, valgte jeg å sette sykkelen utenfor butikken og ta sjansen. Selvfølgelig ble sykkelen stjålet, og visstnok koster det 7500 kroner å erstatte en bysykkel, forteller Hans Jørgen Hamre.

Hamre fant ikke plass til bysykkelen i stativet i Storgata. Hamre er av de som mener at det oftere er fulle stativer i sentrum nå enn tidligere.

Ikke fulle stativer

Anette Langseth er enig i at bruken av elskarkesykler har gjort at færre bruker bysykler. Faktisk har bruken gått ned med hele 400.000 turer, fra 1,7 millioner til 1,3 millioner så langt i år.

Men Urban Infrastructure Partner Group flytter jevnlig på syklene.

Anette Langseth i Urban Infrastructure Partner Group, som drifter bysykkeltilbudet i byen, legger ikke skjul på at bruken av bysyklene har gått ned etter at el-sparkesyklene inntok Oslo Foto: UIP

— Ankomsten av sparkesykler i byen har ikke gitt brukerne utfordringer med fulle stativer. Vi flytter hele tiden syklene rundt i byen basert på bruken.

Urban Infrastructure Partner Group har et stort datagrunnlag for å kunne forutsi hvordan utlånet kommer til å bli de nærmeste dagene. Det er avhengig av blant annet været. På grunnlag av dette kan de flytte syklene dit de mener det vil bli størst etterspørsel.

Fullt i sentrum, god plass på Tøyen

— Et av tiltakene vi har iverksatt er det vi kaller "aldri fullt". Utvalgte stativer på morgenen og ettermiddag er betjente, slik at det alltid er ledig parkering i de periodene. Sjøsiden av Oslo S er et slikt sted.

Hun oppfordrer brukere til å se etter evighetstegnet i appen og ikke belage seg på at stativene er betjente.

Hun innrømmer likevel at fulle stativer forekommer.

— Vi jobber etter beste evne med å flytte sykler rundt, men som kjent er det krevende å kjøre i sentrum. Vi har satt inn flere biler og flere team som jobber fra tidlig om morgenen til sent på natt for å optimalisere best mulig. Dessverre hender det at syklene flytter seg fortere enn hva bilene klarer, og da oppstår det fulle og tomme stativer. Vi har 250 stativer fordelt rundt i byen som vi skal betjene, sier UIPs Anette Langseth.

Distanse, pris og trygghet er med på å avgjøre hva slags sykkel som velges. Bysykkel eller el-sparkesykkel. Foto: Anders Høilund

Fire tusen el-sparkesykler i byen

— Med el-sparkesykkel tar det meg ti minutter hjemmefra på Torshov og til jobben på Grønland. Prisen er bittelitt høyere enn med Ruter, men jeg slipper å sitte på en varm og trang buss i rushtiden. Det hender også at jeg bruker min egen tråsykkel, men med sparkesykkelen blir jeg ikke svett og møter frisk og opplagt på arbeid. Jeg finner alltids en ledig el-sparkesykkel når jeg er på vei til jobben. Den er rett og slett et praktisk framkomstmiddel i byen, forteller Ole Asle Raaen.

Det er i dag seks firmaer som tilbyr el-sparkesykler i Oslo. Det finnes et sted mellom fire og fem tusen av de elskede og forhatte tohjulingene i byen.

En spørrerunde blant de forskjellige brukerne viser at sparkesykkelen er mest populær på korte turer. Den scorer også på at den er fleksibel og lett å sette fra seg. Bysykkelen er billigst om den brukes mye. Den føles tryggere og den er mer populær når turene er lengre. For brukerne i byen kan de to framkomstmidlene utfylle hverandre.

— Jeg er på jobb i Oslo i fem måneder og syntes det var en god idé å ha et abonnement på en bysykkel. Bedre enn å kjøpe en brukt sykkel, svarer Kamilla Kring på klingende dansk. Hun har også prøvd ut sparkesyklene.

— Med bysykkelen får jeg mer mosjon. Det teller positivt, sier hun.

Powered by Labrador CMS