— Oslofolk fortjener en bedre lokalavisdekning enn det vi har i dag, det jobber VårtOslo med hver dag. Vi ønsker den nye konkurrenten velkommen, og ser frem til konkurransen om å lage de beste nyhetene for Oslofolk, sier redaktør for VårtOslo, Vegard Velle.
— Oslofolk fortjener en bedre lokalavisdekning enn det vi har i dag, det jobber VårtOslo med hver dag. Vi ønsker den nye konkurrenten velkommen, og ser frem til konkurransen om å lage de beste nyhetene for Oslofolk, sier redaktør for VårtOslo, Vegard Velle.

— Oslofolk fortjener god lokalavisdekning. Amedia er velkommen til å konkurrere med oss

— Oslofolk fortjener en bedre lokalavisdekning, det jobber VårtOslo med hver dag. Vi ønsker den nye konkurrenten velkommen, og ser frem til konkurransen om å lage de beste nyhetene, sier redaktør Vegard Velle.

Publisert

30. november lanserer Amedia, Norges største lokalaviskonsern, sin egen splitter nye Osloavis.

— Vi skal lage den avisa Oslo mangler – og trenger. Avisa Oslo skal være en frisk lokalavis som bryr seg, stiller de viktige spørsmålene, setter dagsorden, skaper debatt og som skal være først ute med det som skjer innenfor bygrensen, sier Magne Storedal, som blir ansvarlig redaktør i den nye lokalavisa.

VårtOslo startet opp for tre år siden. Etter at avisen Aften og DittOslo bukket under i 2014, havnet Oslo, landets suverent mest folkerike by, i en journalistisk blindsone. Siden oppstarten i 2017 har VårtOslo arbeidet med å opplyse, informere og bidra til debatt om byens veivalg, og vært en viktig stemme overfor byens maktorganer. Avisen har hatt som formål å slippe til flere stemmer i ordskiftet, og fortelle om de store og små tingene som fargelegger byen.

— Oslofolk fortjener virkelig en bedre lokalavisdekning enn det vi har i dag, og det jobber VårtOslo med hver dag. Vi ønsker den nye lokalaviskonkurrenten velkommen, og ser frem til konkurransen om å lage de beste nyhetene for Oslofolk, sier Vegard Velle, redaktør i VårtOslo.

— Stemmer ikke at Oslo ikke har en lokalavis

Amedias nye lokalaavisprosjekt har til nå vært ukjent for de fleste. Ifølge utviklingsdirektør i Amedia, Jostein Larsen Østring, har prosjektet gått inn under navnet «Prosjekt Calamari».

— Oslo trenger en avis som bare bryr seg om de som bor og lever sine liv i hovedstaden. I dag har ikke Oslo en slagkraftig redaksjon som daglig tenker på innbyggernes ve og vel, så vi mener det trengs en avis som tar vanlige Oslo-folk på alvor, som passert å at innbyggernes rettigheter og interesser blir ivaretatt - og som faktisk følger opp og dekker alt det som skjer her i byen, sier han til Medier24.

Hva tenker du om at Medier24 fremstiller det som om Oslo idag ikke har noen lokalavis som er til stede for Oslofolk?

— Det syns jeg er veldig spesielt. Vi har holdt på i tre og et halvt år, laget tusenvis av saker, og det tror jeg Oslofolk har fått med seg. Vi har valgt å være mest opptatt av de sakene som angår folk flest, og har generelt vært opptatt av å synliggjøre konsekvenser av politiske vedtak i byen for mannen og kvinnen i gata, sier Velle.

— Vi akter å ta opp konkurransen

Den nye Osloavisen til Amedia skal lanseres som en abonnementsavis. Mediekonsernet, som sier de vil satse tungt på den nye lokalavisen sin, opplyser i tillegg om at de vil bygge opp en redaksjon bestående av 35 medarbeidere, som skal levere nyheter døgnet rundt sju dager i uka.

Hvordan skal VårtOslo forholde seg til denne konkurransen?

— Amedia er et stort konsern, og vi vil nok bli en lillebror i forhold til Amedia, men per idag er vi Oslos største lokalavis. Vi akter å ta opp konkurransen ved å lage så gode saker vi kan, sier han.

VårtOslo har siden oppstarten i 2017 produsert flere tusen saker. Redaktør Vegard Velle ønsker mediekonsernet Amedia velkommen som konkurrent i deres nye satsning på en egen lokalavis.
VårtOslo har siden oppstarten i 2017 produsert flere tusen saker. Redaktør Vegard Velle ønsker mediekonsernet Amedia velkommen som konkurrent i deres nye satsning på en egen lokalavis.

— Tegn et abonnement på lokalavisa di

VårtOslo, som er en uavhengig avis, eies i dag ikke av noe mediekonsern. I stedet overlever avisen på annonsesalg og abonnementer. Sistnevnte ble lansert så tidlig som mars i år, ganske samtidig med at koronakrisen inntraff.

Vil denne satsningen til Amedia risikere å ødelegge for at VårtOslo får flere abonnenter?

— Oslo består av nesten 700 000 mennesker. Mange av dem ønsker å holde seg oppdatert på det som skjer i byen. Vi tror derfor det er mange som er interessert i sakene vi produserer, og oppfordrer flest mulig til å ta et abonnement på lokalavisa si, avslutter Velle.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.