Erlik-veteran Marit håper salget av juleboka vil ta seg opp utover i desember. —Jeg er ute og jobber så ofte jeg kan, det er viktig å ikke bli sittende hjemme, forteller hun.Foto: André Kjernsli
Magasinselgerne i Erlik Oslo setter sin lit til et godt juleboksalg. — Målet er å få feira jul i år også, sier Erlik-selger Janne
— I fjor ble det nok til både ribbe og julegaver til mannen min og meg. Målet er å få det til i år også, sier Erlik-selger Janne. Juleboksalget er en av de viktigste salgene for Erlik-selgerne. I år er julebokas hovedtema «arbeid».
Det blåser frisk i Oslos gater denne onsdagen. Folk flest har tatt myndighetenes anbefalinger til følge og holder seg hjemme. Noe som er bra for å snu smittetrenden i hovedstaden, men ikke like gode nyheter for de som selger gatemagasinet Erlik Oslo. De trosser daglig vær og vind for å sikre en kjærkommen inntekt.
Og nå er salget av juleboka i gang, noe som for mange er den desidert viktigste inntektskilden i året.
På Egertorget treffer vi Marit. Med sine elleve år som magasinselger er hun en skikkelig Erlik-veteran.
— Det går litt tyngre enn vanlig, men jeg har ikke gitt opp. Jeg håper på et oppsving utover i desember, sier hun.
Unge kvinner kjøper mer enn før
Annonse
Hun jobber som selger året rundt, og er litt irritert på at det er så mange som vil selge juleboka. Det kan bli litt krangling om plassene. Ifølge Marit er det nemlig en økning blant deler av befolkningen som nå ønsker å kjøpe bladet.
— Der er færre folk i gatene, men det har samtidig dukket opp en ny kundegruppe - yngre kvinner, forteller Marit. De var ikke så kjøpevillige før.
Hun forteller at de fleste hun møter på gata er greie, men det er noen som slenger dritt.
— Da ønsker jeg de bare en fin dag videre, smiler hun.
Marit forteller at hun egentlig har avlyst julefeiringa i år for sin egen del. Både "Alternativ Jul" og julelunsjen i Oslo Rådhus er nemlig avlyst på grunn av koronapandemien. Å få hilse på ordfører Marianne Borgen igjen, var noe hun hadde gledet seg til.
Ville ønske ordføreren god jul
— Vi er nok litt mer spente på salget av juleboka i år enn tidligere, sier EvenSkyrud, som miljøarbeider og skribent i Erlik Oslo.
Han forteller at opplaget av julebøker er omtrent det samme som året før, med 55.000 magasiner som skal selges. Til sammenligning selges det omtrent 11.000 eksemplarer av de ordinære Erlik-magasinene hver måned.
— Juleboka er bonusen for magasinselgerne våre. Det er ingen tvil om at dette er viktig for de, understreker Skyrud.
Smittevern i høysetet
Miljøarbeideren med ni års fartstid i Erlik Oslo bekrefter at det var tungt å måtte kansellere arrangementet med lanseringen av årets julebok. Dessverre hadde de ikke noe valg. For å kompensere for mangelen på oppmerksomhet og dekning, forsøker Erlik å være så aktive som mulig på sosiale medier.
— Kontrasten til tidligere år er absurd. Det pleier å være sild i tønne på lanseringen, i år ble det ingenting, sier han.
Erlik Oslo gjør alt de kan for at årets salg skal bli så bra som mulig. At det er færre folk ute i gatene kan de gjøre fint lite med. Men myndighetenes krav om avstand gjør noe med selve interaksjonen mellom selger og kunden. Derfor deler Erlik ut gratis munnbind, plasthansker og småflasker med håndsprit til selgerne.
— Dette er den viktigste tiden for oss selgere
Flere av selgerne stiller i tillegg opp magasinene slik at kundene selv kan plukke med seg bladet. For de som ikke ønsker å betale med kontanter, kan bladet også kjøpes via Vipps.
En av de som gjør dette er Janne, et annet kjent Erlik-fjes. Hun står langs Kirkeristen utenfor H&M-butikken, iført nisselue og kledelige fregner.
— Dette er helt klart den viktigste perioden for oss selgerne, sier hun. Jeg har fått en bra start på salget av juleboka og er optimist.
Håper på jul i år også
Hun forteller at endel kunder er redde for smitte, og at hun gjør så godt hun kan for å trygge de. For Janne kan resultatet av julesalget være avgjørende for om det blir jul i år eller ikke.
— I fjor ble det nok til både ribbe og julegaver til mannen min og meg. Målet er å få det til i år også, sier hun optimistisk.
Even fra Erlik Oslo er fortsatt med på turen rundt i byen. Han deler sine tanker om hvor vanskelig det har vært å spå noe om hvordan koronaen vil innvirke på både organisasjonen og brukerne.
— Sannheten er at vi har gjort de dystre spådommene til skamme. Til dags dato har vi ikke registrert koronasmitte i det hele tatt blant selgere, forteller han.
Handler om arbeid
Temaet for årets julebok er «arbeid». Både illustratører, journalister, forfattere, poeter og ikke minst gatemagasinselgere bidrar med ulike perspektiver på hva arbeid er og hva det kan bety for den enkelte.
Valget av tema er ikke tilfeldig. Kjernen i Erlik Oslos virksomhet er nettopp å tilby arbeid til mennesker som av ulike grunner trenger det. I flere år hadde de fleste selgerne sin bakgrunn i hovedstadens rusmiljø, men stiftelsen opplever at gruppa nå bare blir mer og mer sammensatt.
— Kundene er mer positive i jula
Vi rusler videre nedover Karl Johan, og sikter oss inn på Erlik sine lokaler i Skippergata. Der treffer vi på enda en magasinselger, Sondre, kjent som både en dyktig selger og en kanskje enda dyktigere poet. Han skal samme vei som oss.
— Jeg må bort og kjøpe flere julebøker, jeg har solgt ut de jeg hadde, smiler han.
Han forteller at det var helt forferdelig når den første nedstengningen kom. Inntekten hans forsvant over natta. Nå jobber han hver dag. Ikke bare for pengene, men for å fylle dagene med noe meningsfullt, for det sosiale.
Sondre synes kundene er mer positive når det nærmer seg jul, og innimellom vanker det også driks.
Hva skal du bruke pengene du tjener på juleboka til?
— Jeg skal kjøpe julegaver. Jeg har endel folk å kjøpe gaver til, Erlik Oslo står også på listen over de som skal få gave, sier han.
— Skal du kjøpe gave til oss? smiler Even Skyrud. Fint om du får det med i saken sånn at jeg kan bruke det mot Sondre, ler han.
PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.