FAU-leder ved Marienlyst skole, Marianne Pheiff har selv opplevd alle foreldres mareritt, at barnet ble påkjørt i trafikken. Nå samarbeider FAU med NAF og beboerforeningen om en oppgradering av krysset Kirkeveien og Ullevålsveien. Foto: Anders Høilund
– Barnet mitt ble påkjørt i fotgjengerfeltet, på grønt lys. Det gjør så vondt i mammahjertet at det ikke kan beskrive
Både foreldre og skolebarn er urolige når barna går til og fra skolen over dette krysset. Det har vært flere ulykker. Men nå kommer et konkret forslag for å løse trafikkproblemene i krysset Kirkeveien, Ullevålsveien og Blindernveien på Fagerborg.
Krysset mellom Kirkeveien, Ullevålsveien og Bindernveien i ring 2 er et av Oslos mest trafikkerte veikryss. Samtidig er det et av de kryssene som blir nevnt som et vanskelig kryss. Både fotgjengere og de som arbeider i trafikken synes krysset er uoversiktlig.
Krysset er bredt, ligger i en bakke og sykkeltraseer gjør krysset vanskelig å lese, selv for erfarne trafikanter.
Over 30 000 biler kjører gjennom krysset på en gjennomsnittsdag.
Skummelt med biler som har dårlig tid
Det har tidligere vært flere ulykker mellom barn og biler i krysset. Skoleveien, både til Marienlyst barneskole og Fagerborg ungdomsskole, går gjennom krysset.
Annonse
— Jeg gruer meg ikke til å gå over her, men det er litt skummelt. Spesielt med biler som har dårlig tid, sier ti år gamle Otto Skjulstad, elev ved 5. klasse på Marienlyst. Otto har selv opplevd at en kamerat har blitt påkjørt i krysset.
En annen som har dårlige minner fra krysset er FAU-leder på Marienlyst, Marianne Pheiff.
— Barnet mitt ble påkjørt i fotgjengerfeltet, på grønt lys. Det gjør så vondt i mammahjertet at det ikke kan beskrives, forteller Pheiff.
Vil skille biler og fotgjengere
Byrådet bevilget i fjor 100 000 kroner til ny lysregulering av krysset. Norges Automobilforbund (NAF) foreslår å gjøre om det kompliserte krysset til et såkalt vrimlekryss. Det betyr at fotgjengere får grønt i alle overganger, mens bilene holdes i ro med rødt lys.
— Dette krysset er av de stedene vi har fått henvendelser fra publikum om. Sammen med Alna trafikkskole, foreslår vi et lyskryss som holder biler og fotgjengere adskilt, sier prosjektleder i NAF, Terje Bjørnstad.
NAF vil etter aksjonen i dag sette seg ned sammen med Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) på Marienlyst og Marienlyst beboeraksjon. Deretter vil de kontakte bymiljøetaten om sine forslag til forbedring av krysset.
I forbindelse med Refleksens dag, 17.oktober, var NAF på plass og informerte om hva de mener bør gjøres for å sikre barna i området en tryggere skolevei. Samtidig delte NAF ut reflekser til forbipasserende. Fotgjengere og syklister tok imot med et smil.