Noen av beboerne i Kolstadgate 7, som VårtOslo snakket med. Foto: Vegard Velle

Beboere i kommunal blokk på Tøyen uten varmt vann i 11 dager. Ingen forklaring fra Boligbygg

– Du er på en måte fengslet når du bor i en kommunal bolig. På grunn av økonomien kan du ikke flytte, sier beboer Wid al-Saedy.

Publisert

Den 9. november forsvant varmtvannet i de store blokka i Kolstadgate 7. Siden har det vært borte. Gang på gang har beboerne i blokka varslet Boligbygg om det manglende varmtvannet, som blant annet betyr at barna må dusje i iskaldt vann når de kommer hjem fra trening.

Men når beboerne ringer Boligbygg får de ikke noe svar. Bare: – Ja vel, det skal vi se på.

Blant dem som har forsøkt å nå Boligbygg er Deeqa Abdi. – Jeg ringer og ringer, men ingen vil svare. Til slutt kom jeg frem til en dame, og hun sa at Boligbygg ikke kjente til problemet. Nå er jeg lei av å måtte koke vannet for å ta oppvasken.

Respektløst av Boligbygg

– Heller ikke gårdsstyret får kontakt med Boligbygg. Jeg er nestleder i styret for blokka, men vi hører ingenting. Det er respektløst av Boligbygg å ikke si fra på forhånd eller beklage ulempen, mener beboer Ali Nuur.

Kolstadgate 7 er eid og drevet av kommunale Boligbygg. Foto: Vegard Velle

Kolstadgate 7 ligger rett ved Tøyen skole og består av 72 leiligheter med over 400 mennesker. Ifølge beboer Sahra Nuur, som har skrevet om sammensetningen av beboerne, er cirka tre fjerdedeler av disse under 18 år. Svært mange er under 10 år. Det er Boligbygg som eier og leier ut blokka til kommunale leietakere, som betaler pluss/minus 15.000 kroner i månedlig leie.

VårtOslo møter en gruppe på ca 15 av beboerne. De er forbannete og lei av at strømmen stadig går og at varmtvannet blir borte ukentlig, uten at beboerne bli informert, verken i forkant eller underveis.

– Jeg føler meg som en annenrangs borger. I det minste kunne vi blitt informert av Boligbygg om at varmtvannet skulle bli borte, sier Ali Nuur.

Truet med politi

Det mest konkrete svaret fra Boligbygg beboere har fått så langt, er en trussel om politi.

Den aktuelle trusselen skjedde etter at beboerne kom sammen og klaget på situasjonen til han fra Boligbygg som er teknisk forvalter for blokka. Gruppen på cirka ti personer stilte seg opp ved heisen i første etasje og beklaget seg over at varmtvannet var borte og at de ikke fikk noen beskjed. Da tilkalte den tekniske forvalteren like godt to vektere. Disse tilkalte i sin tur enda flere vektere, som truet med politi.

– Den ene vekteren sa til meg: Gå herfra, ellers skjer det ingenting med vannet. Men vi har ikke noe sted å gå til. Vi bor her. Jeg sa, jeg er ikke redd for politiet, sier Deeka Abdi Mohamud.

Beboere kolstadgate 7 har fått nok av alle problemene i gården som Boligbygg ikke ordner. Foto: Vegard Velle

– Hold kjeft, jeg snakker

– Den ene vekteren sa «hold kjeft, jeg snakker nå», til kvinnen. Vi svarte at dere kan ikke leke med livene våre på denne måten. Det føles som de kan gjøre hva de vil med oss, sier navnesøsteren til Deeka, Deeqa Mohamud, som har fem barn. Den eldste datteren er handicappet og har en hjerneskade.

Ifølge vekterne skulle varmtvannet komme tilbake etter noen timer. – Årsaken til bortfallet av varmtvann var, ifølge vekteren, at én av beboerne, som akkurat var flyttet fra blokka hadde glemt å slå av varmtvannet, forteller Ali Nuur. Men det trodde vi ikke på.

Han vemmes over måten vekteren behandlet dem.

– Hvordan kan det være greit at vektere sier hold kjeft til en voksen kvinne og mor? Vi synes måten vekterne behandlet oss på var respektløs. Kolstadgate 7 er hjemmet vårt, sier Nuur.

Kolstadgate 7 er hjemmet til over 400 beboere. Foto: Vegard Velle

– Jeg bare gråt og gråt

Også i forrige måned var varmtvannet stadig vekk borte. Men mest dramatisk syntes flere det var da strømmen plutselig ble borte hele dagen, fra 8-20.

Ifølge Boligbygg var det hengt opp en plakat om dette i gangen, men mange hadde ikke fått med seg denne, og strømbruddet kom svært overraskende. På toppen av det hele var strømmen borte i hele etasjer og leiligheter på flere andre tidspunkter den samme måneden.

– Siden strømmen var gått, gikk ikke heisen, og jeg måtte gå opp syv etasjer til leiligheten min. Jeg er en gammel dame og har vondt i knærne. Legen sier at jeg må ta en operasjon, men jeg tør ikke. Da jeg endelig kom inn i den mørke leiligheten, satt jeg meg bare ned og gråt og gråt, forteller Iftikhar Mousa.

Møtte ingen forståelse fra Boligbygg

Også for andre var strømbruddet svært alvorlig.

– Det bor barn her i blokka som er avhengig av oksygen, forteller Ali Nuur. Et av barna er en ett år gammel jente som er avhengig av et pusteapparat. Det skyldes en medfødt misdannelse i halsen, som gjør at hun ikke kan puste uten kunstig hjelp.

I denne senga bor en ett år gammel jente med store pusteproblemer. Foto: Vegard Velle

Moren til barnet gjorde Boligbygg oppmerksom på problemet, opplyser hun, men møtte ingen forståelse da hun kontaktet dem. Det var først etter at familien kontaktet helsepersonell i bydelen, som i sin tur kontaktet Boligbygg, at familien fikk et aggregat for å lage ekstra strøm til familien under nedetiden for strømmen.

Lei av sprøytespisser og rotter

Beboerne er lei av dårlig vedlikehold, manglende ventilasjon, av søppel og sprøytespisser som de må plukke opp hele tiden. Av narkomane som de må jage vekk, og av rotter. Heisen er mørk, siden det mangler lys der. – Hadde det vært et hvilket som helst annet sted, ville dette vært fikset i løpet av 24 timer, mener Nuur.

Flere av beboerne kan fortelle om eksempler på dårlig vedlikehold i leiligheter de betaler opptil 20.000 kroner for i leie per måned. VårtOslo får bli med inn i en av de svært slitte leilighetene.

– Arrogant og uhøflig forvalter

Beboerne synes også Boligbygg møter dem med arroganse og nedlatenhet.

– Den tekniske forvalteren for Boligbygg her i området er en arrogant og uhøflig mann, sier Ali Nuur.

Også Deeqa Abdi er grundig lei av måten forvalteren behandler beboerne. En dag var han innom for å se på slitasjen i leiligheten hennes. – Mens han var inne i leiligheten min begynte han å mobbe meg. Han kommenterte PCen og TVen og sa: Hvis du har råd til en Mac, har du vel råd til å fikse vannlekkasjen og problemene dine på kjøkkenet selv.

– Jeg svarte: Kjenner jeg deg, er du kjæresten min. Ta ikke den tonen med meg.

Ali Nuur sto i døråpningen og var vitne til hendelsen: – Han har ikke lov til å gjøre sånt mot en voksen kvinne i hennes egen leilighet. Jeg fikk lyst til å slå til han.

– Vi bor og betaler her

Fire timer hver dag, seks dager i uken, samler Nuur opp sprøytespisser og søppel eller fjerner tagging rundt bygget. Eller jager ungdommer som røyker hasj. Han og de andre i gårdsstyret deler på vaktene og passer på at alt er som det skal være. Boligbygg ser de ikke noe til. Vaktmesteren har kun én time til rådighet hver dag og skal rekke over 400 beboere, ifølge Nuur.

Her er det ike lov å røyke eller selge narkotika. Vi anmelder til politiet. Foto: Vegard Velle

– Boligbygg er best på å samle inn penger, godt over en million kroner i måneden, beregner han. Er det riktig at det skal være sånn? spør han.

– Jeg forstår at problemer kan oppstå, men jeg kan ikke akseptere å ikke bli behandlet med respekt. Jeg betaler 17.000 kroner for en leilighet på 85 kvadrat. Vi står ikke i suppekø. Vi bor her og betaler for det, sier han. – Vi forventer å få varmtvann. Ellers kan vi betale halve husleia.

– Offentlig diskriminering

Iftikhar Mousa skyter inn: – Når to barn krangler, dukker plutselig politiet eller barnevernet opp. Men når varmtvannet blir borte i 10 dager, hvor blir det av barnevernet og politiet da?

Ali Nuur har fått nok og ser problemet i en større kontekst.

– Dette er offentlig diskriminering. Problemene har eksistert i alle de syv årene jeg har bodd her, og det er systematisk. Husleien går opp, men problemene i blokka blir ikke fikset, oppsummerer han.

Defekte varmepumper

Boligbygg innrømmer at de har hatt problemer med varmtvannet i Kolstadgate 7.

– Det er riktig at det har vært problemer med varmtvannet, til og fra siden fredag 9. november, da vi fikk første melding om dette. Boligbygg har jobbet kontinuerlig med å løse dette, i samarbeid med elektriker og rørlegger. Det har vært et godt samarbeid med gårdsstyret i Kolstadgata 7, sier Kristin Øyen, kommunikasjonsdirektør i Boligbygg Oslo KF.

Kristin Øyen er kommunikasjonsdirektør i Boligbygg. Foto: Boligbygg

Ifølge Øyen var problemet i første omgang defekte varmepumper, som ble byttet ut etter tre dager.

– Tirsdag kveld og onsdag var det varmt vann, men torsdag oppsto en ny feil på en effektbryter. Sist helg var det også varmt vann, men med lav kapasitet, fordi én av to elektrokjeler ble ødelagt. Denne blir byttet så raskt det lar seg gjøre.

Beklager ikke til beboerne

Etter en uke uten varmtvann, fikk beboerne en invitasjon til et informasjonsmøte tirsdag 20. november. Et av temaene for møtet er problemene med varmtvannet. I invitasjonen står det:

«…fredag ettermiddag 16/11/2018 er varmtvannet på vei tilbake igjen, ifølge elektriker». Noe som i ettertid viste seg å ikke stemme.

– I skrivet beklaget vi for det manglende varmtvannet, sier Kristin Øyen til VårtOslo. Men heller ikke det stemmer. Det er ingen form for beklagelse fra Boligbygg eller eiendomssjef Atle von der Fehr og eiendomsforvalter Silje Pettersen, som har signert brevet, over uleiligheten med at varmtvannet har vært borte.

Ble varslet om strømstopp

Når det gjelder episoden med vekterne, bekrefter Øyen at Boligbygg har mottatt en klage på en vekter. – Vi følger opp denne klagen overfor Securitas, som gjennomfører vektertjenesten for Boligbygg, sier Øyen.

Utkoblingen av strøm en hel dag, skyldtes, ifølge kommunikasjonsdirektøren, arbeider på det elektriske anlegget. Det ble varslet med oppslag i oppgangen og et skriv i hver enkelt postboks tre uker i forveien. Hun bekrefter at Boligbygg og bydelen hadde en dialog rundt aggregatet før utkoblingen.

– I forhold til kravet om nedsatt leie, må leieboerne søke, og det vil bli vurdert, sier hun.

Kjenner seg ikke igjen i påstander

Når det gjelder beboernes fortellinger om arroganse og manglende velvilje hos Boligbyggs tekniske forvalter, har VårtOslo har prøvd å få tak i den nevnte driftsansvarlige per telefon og sms, uten å lykkes. Vi har i tillegg prøvd å få et svar fra han gjennom kommunikasjonssjef Kristin Øyen.

Hun sier følgende:

– Den tekniske forvalteren ønsker ikke selv å svare på spørsmål. Han går ikke inn i beboernes leilighet alene, men alltid med en kollega eller leverandør. Det er veldig vanskelig å for ham å forsvare seg mot grove beskyldninger, samtidig som han er bundet i forhold til hva han kan si om en beboer. Det er også grunnen til at det er vanskelig for oss å kommentere slike enkeltsaker.

Ifølge kommunikasjonssjefen har personen lang erfaring fra foretaket og får de beste skussmål fra leder og kollegaer.

Også Securitas har VårtOslo vært i kontakt med, men ikke hørt noe mer fra.

Powered by Labrador CMS