Det har vært en varm vår, altså er det tid for å slafse is. Gelateriaer, isbiler og -boder dukker opp over hele byen. I tilfelle en like varm sommer behøver du ikke å lete lenger etter ditt nærmeste gelateria, enn til nederst i denne artikkelen.
Det sies at
det var venetianeren Marco Polo som tok med seg iskremen fra Kina, langs
Silkeveien til Europa. Det skulle ikke ta lang tid før det tok av. I det minste
ved hoffene.
I dag er det
heldigvis lite som er allemannseie i så stor grad som iskremen.
Alle spiser
is, og nordmenn befinner seg nesten helt på toppen av isfjellet, kun slått av
amerikanere og australiere: Vi får i oss om lag 56 millioner liter iskrem i
løpet av et år.
– På varme dager kan køen strekke seg flere titalls meter utenfor vår filial i Torggata, sier Christina
Mellgren-Means.
Inn i Oslos
dessertmage
Annonse
Christina selger
(og spiser) is fra Paradis Gelateria-kiosken på Aker Brygge denne våren – og hun
kan bekrefte at de selger unna en del «gelato» i løpet av en solskinnsdag.
Soft- eller saftisens tid er neppe forbi, men finnes det et valg – og det gjør
det nå – velger de fleste italiensk gelato.
I 2012
fantes det kun en gelateria i Oslo, La Dolce Vita i Prinsens gate, men det ble raskt åpenbart
at denne byen var mer enn stor nok til å huse flere. Gelato-markedet er
tilsynelatende umettelig.
– Vi bytter
ut isen flere ganger daglig, forteller Christina. – Særlig bestselgerne, som
pistasj og sjokolade. Alt lages ferskt i kjøkkenet på Tjuvholmen hver dag.
Et lite
stykke Italia
Haron
Ascanio Cazzaniga og Alfonso Pepe traff hverandre på det som på den tiden var
Oslos eneste gelateria, La Dolce Vita (nå Pascal), i Prinsens gate. Snart nok begynte de to å drømme, og
noen år senere åpnet de dørene til Paradis Gelateria på Tjuvholmen.
Oslos
gelato-appetitt kunne de riktignok ikke ha drømt om. I dag har «Paradis» hele
sju filialer i Oslo – henholdsvis på Tjuvholmen, Sørenga, kiosken på Strandpromenaden, Mathallen, i Karl
Johans gate, Torggata og i Bjørvika.
De to
utflytterne og gründerne ville ha med seg en liten, autentisk bit av Italia til
Norge. Fokuset har derfor helt siden begynnelsen ligget på å benytte seg av
kvalitetsråvarer, først og fremst fra hjemlandet.
Dette er noe
av det som utmerker Paradis gelateria i den etter hvert så mangfoldige floraen
av issjapper i hovedstaden, mener Christina.
– Vi tilbyr
et stort og variert utvalg smaker – alle av høy kvalitet. Kvaliteten ivaretar
vi ved kun å bruke nøye utvalgte råvarer fra Italia og Norge. Og så ligger det
mye innsats og kjærlighet bak hver smak, sier hun.
Ingen
snøballkrig
Selv har hun
ikke bitt seg merke i at de har fått mer konkurranse, for eksempel fra
Pistache, bare noen hundre meter fra vognen hennes på Aker Brygge
Kanskje
fordi det er vanskelig å se forbi køen.
Konkurransen er der likevel – enten man ser den eller ikke, liker det eller ei.
Ekteparet
som driver Gioia på Frogner var blant gelato-pionerene i Oslo, nettopp fordi
det ikke fantes noen særlig konkurranse å snakke om. Men det var ikke akkurat
strategiske spekulasjoner som lå bak nisjevalget til Pierre Espic og Higinia
D’agrossi-Espic.
– Jeg er
konditor og har et godt forhold til mange i bransjen. Så da vi skulle starte
for oss selv hadde jeg ikke lyst til å konkurrere med, eller tråkke gamle
venner på tærne. Derfor begynte vi med iskrem, ler Pierre.
14 år med
gelato
De to har
spesialisert seg på gelato i 14 år – siden 2010, men de første fire årene holdt
Gioia – italiensk for «glede» – utelukkende på med produksjon.
De
produserer fortsatt, i relativt stor skala, og leverer til eventer, med en egen
liten budbil lik Vespas Piaggio Ape – de små lastebilene man ikke kommer utenom
på svingete italienske veier.
– Vi leverer
også gelato og sorbet til utvalgte butikker. Og siden 2014 har altså hatt vår
egen lille butikk, sier Higinia.
– Men først
og fremst er Pierre en veldig dyktig konditor. Så jeg lurte jo litt på hva han
tenkte da vi skulle begynne for oss selv og han ikke ville konkurrere mot
tidligere kolleger, legger hun til med et smil.
Naturlige
smaker, spennende meny
For ham er
det essensielt at smakene han utvikler bygger på et naturlig grunnlag. Han
bruker utelukkende nøye utvalgte råvarer av høy kvalitet.
– Jeg bruker
kun naturlig fruktpuré. Står det oppgitt at smaken bygger på norske jordbær,
bruker jeg kun norske jordbær – ingen smakstilsetninger, ingen e-stoffer, ingen
konserveringsmidler. Det er viktig at gelato og sorbet er fersk, sier han.
Menyen til
Gioia er i kontinuerlig utvikling og forandring. De eneste faste innslagene er
vanilje og sjokolade. Uten dem ville nok selv eksperimentelle
gelato-connoisseurer gjort opprør.
Menyen av
mai 2024 er uansett representativ for Pierres kreative holdning til faget: