- Det er 20 år siden kjølerørene burde vært byttet ut. De er fra 60-tallet og helt utslitte, sier Sverre Vangen i Aktiv Skøyteklubb. Foto: Per Allan

Skøyteforbundet ber byrådet ta grep om isen på Valle Hovin

Norges Skøyteforbund er bekymret for de dårlige isforholdene på Valle Hovin og ber byrådet i Oslo om å ta affære. – Nærmest livsfarlig å på skøyter der.

Skøyteforbundet er bekymret for anleggssituasjonen for hurtigløp i hovedstaden. Forholdene på ærverdige Valle Hovin har etter hvert ikke tålt tidens tann.

Utbygging på Valle har vært diskutert i lang tid, og nå er forholdene så dårlige at det er kritisk for videre muligheter til å gå på skøyter der, mener Skøyteforbundet.

– Livsfarlige forhold

– Det var nærmest livsfarlig å på skøyter der da landslagsløperne hadde planlagt en trening der foran sesongen. Det går greit når det er mange nok kuldegrader, slik som nå, men under mildværet i høst var det mange farlige sprekker i isen, sier generalsekretær Halvor Lauvstad i Skøyteforbundet til NTB.

– Oslo må snart sette i gang og innfri løftene de har gitt for lenge siden. Anlegget på Valle har vært der i over 50 år, og nå gidder vi ikke vente lenger, sier Lauvstad.

Det haster

Denne uka sendte Skøyteforbundet derfor et brev til byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og ber byrådet fremme forslag som muliggjør en rehabilitering av Valle Hovin i løpet av 2019.

– Vi er frustrerte over at det ikke skjer noe. Vi har aldri ment at dette skal koste masse penger. Politikerne må bare vise litt vilje, sier Sverre Vangen, styremedlem i Aktiv Skøyteklubb.

Ifølge Vangen er det 20 år siden kjølerørene burde vært byttet ut. Kjølerørene er fra 1960-tallet og helt utslitte. Anleggsarbeidere sier at det ikke lenger er mulig å sveise rørene, sier Vangen.

Bygger ishall i Bergen og Frogner

I Norge er det blitt bygget skøytehaller i Stavanger, Bjugn og Kristiansund. Det er de eneste hallene ved siden av Vikingskipet i Hamar. Det er også planer om en innendørsarena på Fana i Bergen.

På Frogner stadion ble det i november igangsatt byggingen av en ny ishall.

Powered by Labrador CMS