Hatmeldinger bekymrer artistveteranen lite, men Jørn Hoel sier at han forstår at andre artister ikke våger å stå på barrikadene:
– Det er myndighetene og EBU som må stå opp og si at dette ikke går. Da hadde det vært enklere for artistene å stille seg bak det.
538 norske artister har ifølge Aksjonsgruppa for Palestina, som står bak, signert et opprop som krever at Israel utestenges fra årets Eurovision Song Contest for sine angivelige vedvarende brudd på folkeretten i forbindelse med Gaza-krigen.
Opp av sofaen
Tirsdag stilte et 20-tall av artistene opp på Operataket – blant dem Jørn Hoel, Daniel Kvammen, Chris Medina, Malin Pettersen, Fieh og Nosizwe. Sammen sang de Nordahl Greigs dikt «Til ungdommen».
Annonse
– Det var en fin følelse, og jeg er glad for at jeg gjorde det. Jeg har aldri sunget «Til ungdommen» før, og det er en sinnssyk sterk tekst. Det føltes godt å samle iallfall noen til å gjøre dette. Det er viktig å komme seg ut av sofaen og stille opp når noe skjer som man mener er uriktig. Jeg beundrer alle som er ute og demonstrerer, sier Jørn Hoel.
Jørn Hoel mener at Melodi Grand Prix er ment å «spre glede og smil og latter og diskusjoner hjemme om hvilke låter man liker best».
– Det er trist at Israel blir med når de holder på med det mange kaller folkemord. Det føles ikke riktig at de får dekke seg bak et slikt type program, sier Hoel, som tror mange artistkolleger føler det samme.
Han har ikke ofte stått på barrikadene. Men etter å ha sett i månedsvis på det som skjer, i medier som dekker det på en helt annen og tettere måte enn tidligere i denne mange tiår lange konflikten, følte han det ble «for drøyt» å tie om det – ikke bare som artist, men som menneske.
– Hele verden er rystet, men ingen tør helt stå opp. Artister er redd for å bli beskyldt for antisemittisme, og for ikke å vite hva de skal si. Det vet ikke jeg heller, men jeg blir nesten litt gråtkvalt bare jeg snakker om det, medgir Jørn Hoel.
– Fin reaksjon
Tidligere har Jørn Hoel stilt opp på ulike konserter til lignende formål, men nå har han gått mer aktivt ut enn noen gang før. Det har også gitt sitt utslag på konsertene som Hoel og hans gamle makker Steinar Albrigtsen har turnert med siden januar.
– Vi spiller blant annet «Inkululeko», skrevet mot den daværende apartheiden i Sør-Afrika, og som er blitt høyst aktuell i nye kriger. Vi gjør også «Dance Of The Wounded Birds», som jeg skrev med R.C. Finnegan på 1990-tallet, og som tar for seg folkemordet på Balkan. – Den er dessverre enda mer aktuell nå, med sin tekst om at ingen snakker høyt om det, sier Hoel.
Han mener han føler «en fin reaksjon» blant publikum når de får forklart bakgrunnen for at han og Albrigtsen spiller dem nå, og hvorfor de betyr noe.