Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Lenge har beboerne langs Strømsveien på Vålerenga klaget over trafikksikkerheten. Beboeraksjonen, Aksjon Strømsveien, lenge jobbet for å få kommunen til å skilte bussbommen på Galgeberg med gjennomkjøring forbudt-skilt. Senest i forrige uke var bymiljøetaten avvisende til forslaget.
Så dukket skiltet likevel plutselig opp sist uke.
For å markere den nye skiltingen hadde foreldrene bak Aksjon Strømsveien fredag morgen stilt seg opp ved bommen for å opplyse trafikkens morgenfugler om det nye forbudet.
— Dette var et utrolig gledelig overraskelse. Vi hadde aldri trodd at dette skiltet skulle komme så fort som det gjorde. Særlig ikke når bymiljøetaten i forrige uke var så klare på at dette kunne ta lang tid, sier Camilla Rønes i aksjonsgruppa, til VårtOslo.
Nå håper og tror Vålerenga-foreldrene at de nye skiltene kan senke trafikken gjennom bommen, og dermed også trafikkbelastningen i Strømsveien.
Onsdagens skilting ved bommen tok både trafikanter og aksjonister med buksene nede. Ingen hadde forventet en slik rask omskilting, særlig etter at bymiljøetaten nylig sa at dette var et tiltak som ville la vente på seg.
— I Vårt Oslo den 28. august sa vi at vi ville avvente skiltregulering ved bommen for å se virkningen av de fysiske tiltakene vi skal gjennomføre. Nå har dessverre gjennomføring av disse tiltakene trukket ut i tid. Vi besluttet derfor etter befaring med aksjonsgruppen den 2. september å gjennomføre skilting ved bommen på Galgeberg. Denne skiltingen kom på plass på ettermiddagen den 4. september, forklarer divisjonsdirektør i bymiljøetaten, Rune Gjøs.
Da VårtOslo var innom aksjonistene på Galgeberg fredag morgen, var det fortsatt mange, uten tillatelse, som forsøkte å komme seg gjennom bommen. Spesielt taxier og motorsyklister pekte seg ut som lovbrytere.
VårtOslo fikk oppleve hvordan en motorsyklist ga blaffen i skilt, bom og aksjonistene.
— Forbudet gjelder ikke for motorsykler, prøvde en motorsyklist seg overfor aksjonistene, før han vrengte over i sykkelfeltet og passerte bommen på utsiden.
Heller ikke alle bilistene som kommer til bommen har forståelse for forbudet. Selv når de blir stoppet av aksjonistene. Noen snur mens andre bare kjører videre, med fare for å få 4.000 kroner i bot dersom de stanses av politiet.
— Det er tydelig at det er mange som ikke har fått med seg det nye forbudet. Nå håper vi at politiet snar tar en kontroll her. Det kunne ha blitt en innbringende kontroll, smiler aksjonist Ingvild Smørvik.
Håpet om en mindre trafikkbelastning, etter skiltingen av bommen, er ifølge aksjonistene avhengig av at antallet kjøretøy som har tillatelse til å passere bommen reduseres.
— Vi har forståelse for at busser i trafikk og utrykningskjøretøyer må kunne passere gjennom bommen. Det er taxier og annen trafikk vi ikke helt skjønner hvorfor ikke kan ta en annen vei, sier Rønes.
Hun etterlyser at det nå må gjennomføres en gjennomgang av hvem som faktisk får utdelt bomåpner for å komme seg gjennom bommen.
'— Det virker rart at for eksempel kriminalomsorgen ved fengselet fritt kan kjøre gjennom bommen, mener aksjonistene.