Foreldrenes arbeidsutvalg på Vålerenga skole ble fortalt av politiet at en vanlig skolepatrulje ikke kunne stå ved Strømsveien. Det var for farlig. Nå er det voksne, frivillige som opptrer som skolepatrulje. Foto: Anders Høilund

Fortsatt råkjøring i Strømsveien. Naboene må patruljere gaten daglig

Fartsgrense på 30 km/t og en fartshump ved Ingeborgs gate hjalp ikke for å få ned farten i Strømsveien. Fortsatt er det for farlig for skolepatruljen.

Publisert

Å krysse Strømsveien er en del av hverdagen for mange av elevene på Vålerenga skole. Men slik tilstanden er for skoleveien i dag, vurderer politiet det som for farlig å ha en ordinær skolepatrulje på stedet hvor elevene krysser veien.

Derfor har Aksjon Strømsveien rekruttert frivillige foreldrevakter. De stiller opp hver dag klokken 7.45 for å lose skolebarn og andre fotgjengere trygt over veien.

Selv med aksjonistene som skolepatrulje, oppstår det farlige situasjoner når folk skal over Strømsveien. Foto: Anders Høilund

— Kan ikke fortsette sånn

— Dette kan ikke bli en fast ordning. Nå har vi alle sammen snart brukt opp all fleksitid, sier Ingvild Smørvik i Aksjon Strømsveien.

Dette var tidligere hovedinnfartsåren inn til byen nord-øst fra, derfor er veien rett og brei. Nå har Vålerengatunnelen tatt over innfartstrafikken, og Strømsveien er stengt med bom på Galgeberg. Det er ikke så stor biltrafikk i Strømsveien, men den brede, rette utforkjøringen ned mot Galgeberg innbyr til god fart, både for bilister og syklister. Bussrutene 100 og 37 har rute her.

Camilla Rønes og Ingvild Smørvik i Aksjon Strømsveien synes ikke at tiltakene som er gjort har hatt nok virkning. Foto: Anders Høilund

Fikk gangfelt etter aksjon

I april hadde Aksjon Strømsveien en stor aksjon for trafikksikkerhet i Strømsveien. Den gang kom Ruter og bymiljøetaten raskt på banen, og bymiljøetaten lovet tiltak.

— Etter den store trafikkaksjonen i april fikk vi et opphøyet gangfelt utenfor Strømsveien 23, og ikke minst ble fartsgrensen satt ned til 30 km i timen. Det er foretatt fartsmålinger her, og over halvparten av bilene kjører fortsatt i mer enn 35 km/t. Fartsdumpen er utformet slik at den ikke har den effekten vi ønsket, sier Camilla Rønes i Aksjon Strømsveien.

— Bymiljøetaten er kanskje fornøyd, men det må ytterligere tiltak til for å gjøre krysningen av Strømsveien trygg. Kommunen har en plikt til å sørge for en trygg skolevei. Vi håper på flere tiltak snart, og vi gir oss ikke, sier Kjetil Storeide i Aksjon Stømsveien.

Ønskeliste med tiltak

En innsnevring av veien og en digital fartsmåler for fartsblinde bilister som kommer fra motorveien på E6, er på ønskelisten til Aksjon Strømsveien. På listen står også et trafikklys ved fotgjengerovergangen ved nummer 23.

— Vi har sendt to henvendelser til samferdselsbyråden og til bymiljøetaten om at tiltakene som er gjennomført ikke er nok. De ber oss blant annet om å ta kontakt med politiet for å gjennomføre fartskontroller. Men så vidt vi vet, er det gjennomført en kontroll, sier Rønes.

Når bussen stopper ved fotgjengerfeltet, suser det ofte syklister forbi på utsiden og lager farlige situasjoner. Syklistene på bildet oppfører seg eksemplarisk og har ventet bak bussen. Foto: Anders Høilund

— Krysset her blir fort uoversiktlig. Når bussene stopper på holdeplassen, suser gjerne syklistene forbi på utsiden. Det er bare noen få meter til gangfeltet, og farlige situasjoner oppstår. Det kommer vareleveranser til Kiwi, og biler strømmer ut fra Ingeborgs gate. Jeg håper foreldrevaktene kan ha en oppdragende effekt på trafikantene, sier Ingvild Smørvik.

Smørvik og Rønes forteller om positive fotgjengere. Flere ganger har de fått tommelen opp fra bussjåfører. En del syklister, derimot, har slengt med leppa og vært lite forståelsesfulle til hvorfor de må bremse ned.

Bymiljøetaten tar sikkerheten på alvor

— Bymiljøetaten tar tilbakemeldingene om trafikksikkerheten i Strømsveien på største alvor, og vi har derfor gjort flere tiltak for at det skal være tryggere å ferdes der. Vi vil gjøre flere tiltak for å bedre trafikksikkerheten, og i den anledning har vi blant annet invitert Aksjon Strømsveien for å høre deres synspunkter, sier Rune Gjøs, direktør for mobilitetsdivisjonen i bymiljøetaten.

Ifølge Gjøs vil bymiljøetaten allerede i høst merke nye symboler i veibanen som tydelig viser at fartsgrensen er 30 km/t, i håp om at det skal bidra til at fartsgrensen overholdes.

Powered by Labrador CMS