Psykiatriske pasienter skal ha slitt med å gjøre seg forstått via tolk i korona-tiden

Tolking via skjerm eller telefon i stedet for ved fremmøte var et viktig tiltak for å hindre koronasmitte. Men enkelte psykiatriske pasienter skal ha slitt med å gjøre seg forstått på denne måten.

Publisert Sist oppdatert

Organisasjon mot offentlig diskriminering (OMOD) har blitt kontaktet av bekymret helsepersonell som forteller at deres pasienter har slitt med å gjøre seg forstått via tolk. Enkelte psykiatriske pasienter skal ha slitt med å kommunisere med en tolk via skjerm.

Dette skal ha ført til at enkelte pasienter over lang tid ikke har fått behandling.

– Det er bekymringsfullt at pasienter ikke har fått behandlingen de trenger, sier Akhenaton de Leon, daglig leder i OMOD.

Få tilgang til alle artikler på VårtOslo.
Som abonnent får du tilgang til stort, smått og nytt om det som skjer i nærmiljøet ditt.

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

ÅR
kr 949
kr 2,60 pr. dag

Kjøp

3 MÅNEDER
kr 249
kr 2,80 pr. dag

Kjøp

MÅNED
kr 98
kr 3,30 pr. dag

Kjøp

STØTTE-ABONNEMENT
kr 198 pr. måned

Kjøp