Torsdag forrige uke ble planene for ombyggingen og oppgraderingen av Oslo bussterminal lagt fram.
Oslo bussterminal har over 1350 avganger og over 50 000 reisende hver dag. Nå skal terminalen, som er et av de største kollektivknutepunktene i Norge, bygges om og oppgraderes.
Akershus KollektivTerminaler (AKT) står bak prosjektet, som etter planen skal starte opp utbyggingen første kvartal i 2018, og stå ferdig innen sommeren 2019. Det skal være full drift av terminalen under byggeperioden.
— Bussterminalen er både for de som reiser til og fra Oslo hver dag, og er det første møte med hovedstaden for mange besøkende. Bussterminalen vil nå bli mer effektiv og gi en bedre reiseopplevelse, sier fylkesordfører i Akershus, Anette Solli, til NRK.
Annonse
Skal bli større og mer synlig
Ifølge Akershus fylkeskommune er det sannsynlig å se for seg en trafikkvekst på terminalen på minst 25 prosent fram mot 2030.
— Vi ser at utviklingen i kundenes behov har økt enormt og da må vi tilpasse oss. Det skal bli lettere å orientere seg i området, både når det gjelder avganger og ankomst. Vi ønsker også å gi terminalen et bedre omdømme og øke trygghetsfølelsen til de reisende, sier administrerende direktør i AKT, Jafar Altememy til NRK.
— Vi øker publikumsarealet med 650 prosent. Det tilsvarer 1000 kvadratmeter ekstra.
Den nye bussterminalen skal også bli mer synlig, med ny hovedinngang mot Schweigaards gate.
— Den gjør det lettere for de reisende å bytte fra buss til trikk, T-bane eller lokale busser, sier Altememy til NRK.
Former bussterminalen som en merkevare
Det er arkitektene tegn_3, designfirmaet Designit og samarbeidspartnere som på oppdrag fra AKT har kommet med forslaget til hvordan bussterminalen skal bli seende ut.
— Bussterminalen har ikke et godt renommé i dag, og for mange er det et sted man helst unngår om man kan, og satt veldig på spissen hjelper det ikke da å bare male noen vegger, selv om arkitekturen selvfølgelig er viktig. Vi innså tidlig at her var det store muligheter for å løfte hele området rundt bygget og ved å tenke nytt og annerledes var det mulig å oppnå så mye mer, sier Jeff Forbes, byplanlegger og arkitekt i tegn_3 til Kreativt Forum.
Det er utviklet og lansert en ny merkevare for Oslo bussterminal.
— Det har vært viktig for oss å forme Oslo bussterminal som en merkevare som snakker til folk som mennesker, og ivaretar deres reelle behov. Og ikke bare som nok en busstasjon, sier Francesco Volpi, designer i Designit, til Kreativt Forum.
— En oppgradering kan ikke vente
Det ble i 2010 diskutert om en ny bussterminal i hovedstaden burde flyttes, og legges på tvers av togsporene over Oslo S.
Trafikken rundt bussterminalen i dag er tett, og det er mye kø. På spørsmål fra NRK om de har vurdert å flytte hele terminalen i stedet for å oppgradere den gamle svarer Altememy at planene om flytting ikke har kommet noe lengre.
— Med 50 000 reisende hver dag har man ikke råd til å vente med moderniseringen. En oppgradering er viktig for å møte den kommende trafikkveksten. Dette gjelder ikke minst med tanke på de endringer sm er planlagt for Oslo sentralstasjon. Da må bussterminalen fungere godt.