Fritidsbåter på Lindøya september i fjor. Lindøya er en av hytteøyene i Indre Oslofjord som du kan ta Ruter-ferje til på kort tid. Foto: Tarjei Kidd Olsen
Slik klargjør du båten for herlige dager i Oslos skjærgård
Eier du båt, er dette et godt tidspunkt å gjøre den klar for sesongen på. Her er de viktigste tingene du bør huske.
I går publiserte vi hele to saker (her og her) om de flotte øyene oss byfolk har enkel tilgang til, kun en kort fergetur fra Aker brygge.
Oslo-folk er heldige som har slike naturopplevelser rett ved dørstokken, men en del er enda heldigere: de har båt. Faktisk eier omtrent hver fjerde husholdning i Norge minst en fritidsbåt, ifølge Båtlivsundersøkelsen 2012.
Men en ting som ikke alle båteiere setter like stor pris på, er vedlikehold av båten. Det er nemlig visse ting som bør gjøres før hver eneste sesong.
Selv om mange båteiere i Norge betaler andre for å gjøre hele eller deler av jobben, er det fullt mulig å gjøre den selv - og samtidig spare tusenvis av kroner hvert år. Derfor har vi laget denne lille guiden til de viktigste oppgavene du må huske på.
Annonse
Guiden er tiltenkt båter med skrog laget av plast/glassfiber, som for eksempel en skjærgårdsjeep. Trebåter er et kapittel for seg. I tillegg anbefaler vi deg å forhøre deg med en person som kan båter hvis du er usikker, for eksempel en ansatt i en butikk som spesialiserer seg på båtutstyr.
1: Sett i bunnpluggen (!)
Tro det eller ei: Det er faktisk ikke helt uvanlig at folk glemmer å sette i bunnpluggen før de sjøsetter båten. Hvis bunnpluggen ble fjernet etter forrige sesong og man glemmer å sette den inn igjen, synker gjerne båten kjapt.
Det er en temmelig dårlig start på sesongen! Og det skjer med flere ulykkesfugler hvert eneste år.
2: Ren og pen
Selv om båter har vært beskyttet av presenning i vinterhalvåret, blir de overraskende skitne. Du bør gi skroget en real vask, men du trenger egentlig ikke å kjøpe en av spesialmidlene som finnes for dette. Husholdningsklassikere som Ajax og Zalo holder i massevis. Så vasker du med svamp og børste.
Men unngå midler med sliping, slik som Jif skuremiddel. I tillegg bør du unngå vaskemiddel med en PH-verdi høyere enn ni fordi det fjerner polishen.
Du kan med fordel begynne jobben med å spyle med høytrykksspyler for å ta unna det verste, hvis nødvendig.
3: Polér
Når båten er helt tørr, er det på tide å polere den. Du kan bruke en mikrofiberklut med poleringsmiddel, eller en poleringsmaskin med skumgummiskive. Hvis du går for poleringsmaskin, er det smart å polere kun en meter om gangen, og la maskinen gå på lavt turtall slik at den ikke lager varme som skader polishen.
Ikke poler i direkte sollys, fordi det gjør at polishen tørker raskere og blir vanskeligere å polere av igjen. Bruker du for mye polish blir det også mer mas å polere av.
Fjern mesteparten av polishen med en klut og poler så med en ren klut eller en poleringsmaskin med poleringshette.
4: Wax on, wax off
Selv om polishen inneholder en del voks, må du vokse mer etter polishrunden over for å gi en fullstendig beskyttet overflate. Sats på hardvoks. Påfør et tynt lag og la det tørke. Tørk så av restene med en tørr klut.
5: Bunnstoff
Nå er det på tide å "stoffe" den delen av skroget som skal være under vann. Bunnstoff beskytter mot de tøffere forholdene som skroget blir utsatt for under vann, sammenlignet med øvre del av skroget.
Dette er en oppgave som du faktisk ikke nødvendigvis trenger å gjøre hvert år. Med et "vanlig" lag bunnstoff holder det i seks til sju måneder, men har man strøket på et tykkere lag kommer man unna med å gjøre jobben sjeldnere - ofte annenhvert år. Du må rett og slett ha på nytt bunnstoff når mye av det gamle er slitt av, så følg med.
Du kan velge mellom tre typer bunnstoff: mykt, hardt og selvpolerende.
Mykt bunnstoff bruker du hvis du har en saktegående båt. Har du en raskere båt, slik som norgesfavoritten skjærgårdsjeep, bruker du hardt eller selvpolerende. Sett på primer før bunnstoffet.
Sørg for at den delen av kjølen som du skal tilsette primer og bunnstoff på er skikkelig ren først. Ellers får du ikke den ønskede beskyttende effekten.
Et smart tips er å sette på maskeringstape langs vannlinjen før behandlingen med primer og bunnstoff. Altså linjen mellom bunnstoff og polering/voks, der på skroget hvor vannet når opp til. På den måten oppnår du en pen og rett linje mellom de to sonene.
6: Motor og batteri
Motoren bør ferskvannskjøres høsten før, etter at båten blir tatt opp, og giroljen bør skiftes samtidig. Men hvis det ikke ble gjort, kan du gjøre det nå.
For å kjøre motoren i ferskvann kan du bruke spylemuffe og hageslange.
For å skifte girolje setter du for eksempel en bøtte under motoren og skrur ut skruen som er nederst på motorstammen. Skru ut nivåpluggen (den øverste skruen). Det frigjør vakuumet i motoren og lar dermed oljen renne fritt. Når giroljen er tømt ut fyller du på ny girolje.