Ved Vaterlands bru ligger noen hvite robåter som ikke tilhører Akerselva trebåtforening. Det er båtene til JOY.
Båtene lånes ut, helt gratis. 15-åringer fra bydelen har som sommerjobber å sørge for at alt er på stell og at båtene er ship-shape når kundene kommer.
Mørket kaller
Å låne en robåt og forsvinne inn i en bekmørk, lang kulvert er det ikke mange turistattraksjoner som kan skilte med.
For det er nemlig slik roturen begynner. Via den 500 meter lange kulverten ("tunnelen") som strekker seg fra Vaterlandsparken, under Oslo S og Barcode, og ut i fjorden rett til venstre for operahuset.
Annonse
Spøkelsestunnelen på tivoli blir bare en vits i forhold til hva som kan skjule seg under Sentralbanestasjonen.
Som kulverten er mørk og kanskje skummel, er fjorden på den andre siden vakker. Oslo ser så annerledes ut i fra et robåtperspektiv.
VårtOslo fikk være med grunnlegger og styreleder hos JOY, Marit Bredesen (47) på en tur ned elva, gjennom kulverten og ut på fjorden.
Vår tur gikk på en sommerblank fjord først gjennom kanalen mellom Sørenga og Loenga og deretter ut til Hovedøya.
Hele familien på tur
— Vi hadde et pilotprosjekt i august i fjor. Det kom mange lokale familier for å låne båter. For meg, som er barne- og ungdomsarbeider var det spesielt morsomt å se at ikke bare barna, men hele familien trivdes med en tur på fjorden, sier Bredesen mens vi henter nødvendig utstyr for båtturen hos Riverside på Grønland.
Ikke alle var båtvante, og det var selve roingen som oftest ble utfordringen.
— Vi anbefaler alle å bruke den elektriske motoren gjennom kulverten. Den er mørk og hvis du ikke ror rett kan du få problemer med å komme ut fra veggen om du er uvant med båt og årer, sier hun.
Ble inspirert av bydelsansatt
Bredesen legger til at inspirasjonen bak tilbudet i stor grad kom fra Mehad Ganji, enhetsleder for forebyggende arbeid for barn og unge i bydel Gamle Oslo.
— Han er glad i båtliv og bydelen har en båt som ligger fortøyd ved Lohavna. Båten brukes til turer lenger ut på fjorden, og til fisketurer for ungdom i bydelen, forteller Bredesen mens vi glir stille gjennom kanalen, og ut på Lohavna, en liten havn rett etter Sørenga på vei ut av byen.
Sommerjobb for 15-åringer
Bydel Gamle Oslo tilbyr rundt hundre 15-åringer sommerjobb i år.
Til JOYs båtutlån kommer noen av disse. De vil drifte virksomheten fire ganger i uka, som blant annet vil si at de leverer ut båtene. Ungdommene har også gått gjennom livredningskurs.
— Vi tar også gjerne imot hjelp fra båtvante voksne i sommer, sier Bredesen.
Åpent for alle
Hun presiserer at tilbudet er åpent for alle, men at det må være en person på minst 21 år i hver båt. Rusede personer vil ikke få låne båt.
Hele prosjektet koster 200 000 kroner. Penger har de fått først fra Grønlandsløftet, deretter tilskudd fra Gjensidigestiftelsen og Sparebankstiftelsen.
— Vi lærer noe nytt hele tiden, så dette blir bare bedre og bedre, legger Bredesen optimistisk til.
Et minne for livet
— En båttur er noe mange av barna i denne bydelen aldri har fått bli med på. En slik opplevelse vil de huske lenge, kanskje resten av livet. Kanskje kan vi så en interesse for båter og sjø hos noen av disse unge, sier Bredesen.
— Vi i bydel Gamle Oslo forsøker å gjøre Vaterland til et sted hvor folk kan møtes. Vi har et stort behov for sosiale møteplasser både utendørs og innendørs. Vi har mange barn i bydelen. Det er vel ingen som har talt dem, men blant annet bor det mange barn i borettslagene rett ved Grønland T-banestasjon, sier hun.
— Om noen år kan vi ha tre ganger så mange ungdommer enn det vi har i dag. Vi må kunne tilby dem noe annet i nærmiljøet enn den narkoomsetningen vi er vitne til i dag, sier Bredesen med store bokstaver.
Hva med bybåter?
Da vi ror inn mellom Operaen og det fremtidige Much-museet på vei hjem, nevner Bredesen en ny ide hun har.
— Tenk deg bybåter i samme ånd som bysyklene. Langs hele strandlinjen fra Sørenga til Lysaker kunne vi hatt bybåter. Om du ville til badstua på Langkaia, kunne du hive deg i en kommunal robåt og komme deg av gårde. Husk, du fikk ideen her, smiler Bredesen.