Velkjente Louise restaurant og bar blir pimpet opp og skal forvandles til et utested som kan holde folkelivet i gang på Aker Brygge langt utover kvelden og natta, håper markedssjef Marthe Kristiansen (tv) og Charlotte Tilseth. Foto: André Kjernsli
Louise Restaurant & Bar forvandles til utested og skal trekke partygåerne til Aker Brygge
Louise satser nå på å tiltrekke seg partyglade oslofolk etter klokka 23. Vil ha en slutt på at Aker Brygge ligger nesten dødt på kvelden, mens folk stikker til Solli plass, Grünerløkka og Youngstorget.
Louise Restaurant & Bar har vært drevet på Aker Brygge i overkant av 30 år. Nå satser eierne, familien Gjelseth, på et nytt og mer spenstig konsept for å tiltrekke seg yngre gjester. 15. mars åpner det nye konseptet.
— Vi vil gjøre Aker Brygge attraktivt også etter klokken 23 på kvelden, sier prosjektleder for Louise by Night, Joppe Gjelseth (26). Mens det i andre deler av Aker Brygge er restriksjoner på åpningstidene fordi det er boligområde, er det ingen slike restriksjoner ut mot sjøen, der Louise ligger.
Gjelseth har en ubeskjeden arbeidsvisjon om å gjøre Aker Brygge til Oslos Manhattan. Et sted som ikke slukker lysene om natta. Arbeidstittelen på prosjektet er Louise by Night.
Nattklubb fredag og lørdag
— Vi har tenkt til å dra nytte av beliggenheten og at vi ikke har naboer som forstyrres i sin nattesøvn. Vi åpner en nattklubb på i helgene og satser på et yngre klientell med musikk og et nytt, Instagram-vennlig lysanlegg. Vi oppfordrer folk til å kose seg på Aker brygge også utover natta, sier markedssjef Marthe Kristiansen i Mat- og drikkegruppen.
— Når våren kommer, vil det være en åtte meter lang bardisk ute, hvor kundene våre kan få servering fra, forteller hun.
— Vi har stor suksess med utestedet Christiania i Nedre Vollgate. Å forvandle Louise til å være både restaurant og utested, er vår visjon. Det er jo spesielt at Aker Brygge ligger nesten dødt etter klokka 23. Etter stengetid på Aker Brygge, trekker folket opp til Solli plass, til Grünerløkka og til Youngstorget, forklarer Gjelseth.
Kjører bartenderskole
— Nå blir tips skattelagt. Det gjør servitør- og bartenderjobbene mindre attraktive, og det blir vanskeligere å få tak i nok arbeidskraft. Vi ønsker å tiltrekke oss de beste. For å sikre oss, arrangerer vi denne våren bartenderskole og lærer opp våre egne servitører og bartendere. En servitør som trives med og på jobben, gir gjestene god service. Det gir fornøyde gjester, og det er vi i denne bransjen avhengig av, sier Kristiansen.
Louise har alltid hatt et maritimt preg. Restauranten ligger ved bryggekanten, og veggene inne er prydet med maritime redskaper, tauverk og garnblåser.
Det skal fortsatt være et maritimt preg over interiør og meny på restauranten, men utestedet skal freshes opp med friskere farger enn dagens mørke brune. I tillegg kommer nye barer, nye drinker og en oppfriskning på kjøkkenet. Fortsatt prøver og smaker de ansatte seg frem til den best mulige menyen.
— Vi lanserer drinker på taptails, altså cocktails på tappekran, og øl med Bottoms Up, der ølglassene fylles opp fra bunnen, som betyr at ølen skummer mindre. Vi blir en av de første utestedene i Norge som tar i bruk denne metoden, forteller en entusiastisk Gjelseth.
— Vi vil også forsøke å flytte noe av kjøkkenarbeidet ut til bordene, slik at gjestene kan få en enda bedre matopplevelse, sier han.
Isbjørnen blir buret inne
— Vi gjør dette fordi vi føler at vi må fornye oss. Det er selvsagt skummelt å forandre på noe som går bra, sier Gjelseth.
Ved å gjøre restauranten til et utested i tillegg, håper eierne å utnytte mer av stedets potensial. Restauranten ligger midt i turistløypa over Aker Brygge.
— Når det nye nasjonalgalleriet åpner, er vi klare for å servere besøkende derfra. Turister kommer hit kun for å se på isbjørnen. Amerikanske turister som vil ha med seg et arktisk minne, tar en selfie ved siden av bjørnen. Siden vi selger østers, har vi ofte asiatiske backpackers som kommer hit og bestiller én østers, forteller Kristiansen.