� Fartsgrensen er satt til 20 kilometer i timen. Det betyr at motoren skal slutte når farten passerer 20 kilometer i timen, sier Hulda Tronstad i Elbilforeningen. Foto: E-future

Advarer mot ulovlige elsparkesykler: – Kjøp lovlig sparkesykkel

Den nye farsotten elektrisk sparkesykkel er stadig vanligere å se i Oslos bybilde. � Kjøp den lovlige varianten, oppfordrer Elbilforeningen.

Publisert

—  Vi får stadig henvendelser fra folk som enten skal kjøpe eller har kjøpt. Mange er ikke klar over regelverket og kjøper en ulovlig sparkesykkel, forteller Hulda Tronstad, seniorrådgiver i elektrisk mobilitet i Norsk elbilforening.

Elbilforeningen advarer nå i en pressemelding folk mot å kjøpe elektriske sparkesykler som går for fort.

Maks 20 km/t

Markedet eksploderte i fjor, da regjeringen innførte nye regler for små elektriske kjøretøy. Reglene for elektriske sparkesykler er annerledes enn for elsykler – dette gjelder blant annet farten.

— Fartsgrensen er satt til 20 kilometer i timen. Det betyr at motoren skal slutte når farten passerer 20 kilometer i timen, sier Hulda Tronstad.

� Sett deg inn i reglene for elsparkesykkel, oppfordrer Elbilforeningen. Det hjelper ikke å handle «i god tro». Som fører av kjøretøyet er du ansvarlig uansett. Foto: Christian Boger

Dermed vil en elektrisk sparkesykkel som kutter motoren ved 25 km/t, være ulovlig. Selv om det er mulig å modifisere farten på egen hånd, så er toppfarten på sparkesykkelen kun lovlig om den er satt opp av produsent.

Holder ikke med "god tro"

Forhandler skal opplyse bruksområder for de elektriske sparkesyklene, særlig dersom sparkesyklene ikke kan brukes i trafikken, skriver Elbilforeningen.

— De fleste kjenner ikke dette regelverket, da dette er ganske nytt. Og vi ser at mange som selger disse, faktiske ikke opplyser om bruksområdene, eller at det står med svært liten skrift, sier Hulda Tronstad.

Det hjelper ikke å handle «i god tro». Som fører av kjøretøyet er du ansvarlig uansett.

— Hvis du har en ulovlig elektrisk sparkesykkel, og du blir involvert i en ulykke, er det opp til politiet å reagere. Men i verste fall kan den som kjører et ulovlig kjøretøy, sitte med ansvaret for ulykken, understreker Hulda Tronstad Elbilforeningen.

Skal du kjøpe elektrisk sparkesykkel? Dette er det du må tenke på før du kjøper

Her kan du selv lese reglene for elsparkesykler hos Statens vegvesen

Powered by Labrador CMS