Er det HC-lapp i frontruta på disse bilene i parkering forbudt-sone utenfor Munchmuseet? Neppe, mener Adrian Bugge.Foto: Privat
Sponsorbiler er parkert foran Munchmuseet. Der er det parkering forbudt
I en pressemelding fra Munchmuseets bilproduserende sponsor, står det at «Munch og Polestar utfordrer normalen.» Det stemmer kanskje? De utfordrer i alle fall bymiljøetatens parkeringsbestemmelser i Bjørvika.
I et innlegg på Facebook i gruppen Oslo byutviklere, spør fotograf Adrian Bugge, gruppas medlemmer hva de tenker om at bilsponsoren til Munchmuseet har biler parkert i parkering forbudt-sone utenfor museumsinngangen.
— Dette er pussig. Rent reguleringsmessig er museumsplassen regulert som fotgjengerareal, hvor kun motorisert ferdsel for levering og driften av kunsten er tillatt, kommenterer forhenværende direktør i plan- og bygningsetaten, Ellen de Vibe.
Harald Bøvre skriver i kommentarfeltet at bilene ser ut til være uten registrering, og at de antakelig er levert som utstillingsobjekter.
Slår fast at Munch ville kjørt elbil
I facebookinnlegget lenkes det også til bilprodusentes pressemelding fra 22. oktober, hvor direktør ved Munchmuseet, Stein Olav Henrichsen, blir sitert på at bilprodusentens lidenskap for «visuelt uttrykk, kunst og design» er «helt i tråd med» museets verdier.
Deretter siteres han i pressemeldingen på at «Edvard Munch hadde en stor interesse for tekniske nyvinninger og jeg er ganske sikker på at hvis Munch hadde levd i dag, så hadde han nok ervervet en Polestar».
Bystyrerepresentant for MDG, Eivind Trædal, kommenterer uttalelsen i tråden under innlegget:
— Den pressemeldinga var jo helt surrealistisk lesning. Munch hadde kjøpt en Polestar, hilsen direktøren på Munch-museet! skriver Trædal.