Jublende glade, driftige og samfunnsbevisste elever ved Kongshavn videregående skole. Fra venstre Mille Fusdahl, August Øverbye-Johnsgard, Philip Antonetti og Mathias Norheim. Foto: Ungt entreprenørskap
Da en medelev døde av kreft bestemte ungdommene seg for å hjelpe kreftsyke barn. Nå er elevbedriften ved Kongshavn norgesmester
Elevbedriften "Kunsten å glede" ved Kongshavn videregående skole i Oslo er blitt en kjempesuksess og vant NM for ungdomsbedrifter. De driftige ungdommene hjelper kreftsyke barn ved å selge økologisk produserte klær med barnetegninger.
— For oss er det viktig å vise at vi bryr oss. Det å kunne føle at du gjør en forskjell for kreftsyke barn gir livsglede og inspirasjon, sier daglig leder i "Kunsten å glede", Mathias Norheim.
Siden skoleårets start har fem elever ved Kongshavn videregående virkelig fått føle på kroppen hva som venter dem når skolehverdagen er over. Som et ledd i undervisningen har Philip Antonetti, Mathias Norheim, Adil Rahman, August Øverbye og Mille Fusdahl drevet sin egen elevbedrift.
Ungt Entreprenørskap (UE) er en ideell, landsomfattende organisasjon som i samspill med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.
Ungt Entreprenørskap består av et nasjonalt sekretariat (UE Norge) og 17 fylkesorganisasjoner.
UE ble etablert 21. oktober 1997. Gjennom den europeiske organisasjonen JA Europe samarbeider UE nært med sine søsterorganisasjoner i 38 land i Europa. UE er medlem i den verdensomspennende organisasjonen JA Worldwide.
"Kunsten å glede" har siden september i fjor produsert økologiske t-skjorter med illustrasjoner basert på tegninger fra pasienter ved barnekreftsenteret på Rikshospitalet. Inntektene fra salget går tli Barnekreftforeningen.
Norges beste ungdomsbedrift
Denne uken har gjengen fra Kongshavn kjempet mot elever fra resten av landet om å bli den beste ungdomsbedriften i landet under Ungt Entreprenørskaps "NM for ungdomsbedrifter" på Lillestrøm. Etter hard jobbing og solid presentasjon under arrangementet, kunne de fredag ettermiddag reise hjem til Ekebergskrenten med tittelen Årets ungdomsbedrift 2018.
Annonse
— Juryen er imponert over bedriftens profesjonalitet og bevissthet på bærekraft i alle ledd av verdikjeden. De har bygget nettverk, skapt interesse for produktet og fått resultater. Konseptet har mulighet til å lykkes utenfor Norge. Personlig engasjement har vært drivkraften for utviklingen av bedriften som støtter en svært sårbare gruppe. Bedriften scorer høyt på alle vurderingskriterier for Norges beste ungdomsbedrift, sier juryen i sin begrunnelse.
Dette er første gang en ungdomsbedrift fra Oslo vinner den gjeve utmerkelsen. Allerede før prisutdelingen var forventningene høye.
— Vi har hele tiden vært en av favorittene til å vinne i år. Dette er et helt fantastisk prosjekt. Det har vært ekstremt gøy å se hvor bra elevene har lykkes med dette. Det er også utrolig gøy å bli den første osloskolen som vinner denne prisen, sier lærer og støttespiller Claus Dahm til VårtOslo.
Også daglig leder Mathias Norheim var veldig fornøyd etter seieren.
— Vi er utrolig takknemlige for hjelpen vi har fått fra alle våre ambassadører og samarbeidspartnere. Dette har vært en utrolig reise som så vidt har begynt, jubler han når VårtOslo gratulerer med seieren.
Gjengen fra Kongshavn skal i juni delta i europamesterskapet for ungdomsbedrifter som går av stabelen i Serbias hovedstad Beograd.
Inspirasjon fra kreftsyk medelev som døde
Bedriftseventyret startet i september da de fem elevene satte i gang en idémyldring for å finne ut hva de ønsket å satse på med sin elevbedrift. Etter litt myldring kom svaret ganske raskt.
— Vi hadde en elev her ved skolen som døde av kreft. Vi ville vise at vi bryr oss om andre og ønsket å gjøre en forskjell. Slik kom vi på idéen om å skape et konsept som kunne komme Barnekreftforeningen til gode, forteller Nordheim.
Etter å ha lett med lys og lykte etter et passende konsept, falt vennegjengen ned på en idé om å produsere 100 prosent økologiske t-skjorter med tegninger fra kreftsyke barn ved barnekreftsenteret på Rikshospitalet. Etter dialog med Barnekreftforeningen, som får inntektene fra salget, ble idéen til virkelighet.
— Barnekreftforeningen satte oss i kontakt med aktivitetsleder for barneavdelingen på Rikshospitalet, og etter flere samtaler med ham, fikk vi arrangert en tegnesesjon med barna, forteller Mathias Norheim.
T-skjortene og genserne elevene har gjort en forretningsmodell ut av å selge, er produsert 100 prosent økologisk og distrubueres med elbil. Motivene på klærne er hentet fra tegninger laget av barn ved barnekreftsenteret ved Rikshopitalet. Disse blir så ferdigstilt av designereleven Anette Lindestad, som nå går siste året på mote- og designskolen Esmod i Oslo.
Lindestad har selv opplevd barnekreft i familien. Niesen Thea fikk kreft da hun var 5 år. Thea elsker å tegne. Etter lang tids med pendling mellom sykehuset i Akershus og Rikshospitalet ville hun gjøre noe mer for å spre glede på sykehuset. Da ungdommene fra Kongshavn videregående fikk kontakt med Annette, tok det ikke lang tid før gründereventyret startet.
— Å få være med på dette spennende prosjektet fra starten har vært veldig gøy og givende. Jeg er heldig som er en del av dette teamet og jeg gleder meg veldig til fortsettelsen, sier Anette Lindestad.
For barna som får være med å designe t-skjortene er det en veldig god opplevelse.
— T-skjortene er med design tegnet av barn med kreft. Dette involverer og aktiverer barna positivt. I tillegg til å glede barna som får være med å tegne, og de som kjøper T-skjortene, gir prosjektet glede til mange barn og ungdommer som er rammet av kreft. For pengene vi får inn ved salget kan vi glede mange fler enn de som er direkte involvert, sier kommunikasjonsrådgiver i Barnekreftforeningen, Anja Haug Tronrud.
— Businessmenn spiser ikke lunsj
Det har vært en eventyrlig reise fra idé og fram til fredagens seier. Men det har også vært mye hardt arbeid og utallige timer har gått med til å skape suksessen. Det er en ikke lite stolt gjeng som møter VårtOslo under norgesmesterskapet fredag. Like før vår avtale får alle NM-deltakerne beskjed over høyttaleranlegget i messehallen at lunch er servert. Sultne eller ikke: all PR er god PR, og pressen prioriteres framfor baguetter.
Det er heller ikke bare en tørr utstillingslunsj som har gått fløyten under prosjektet. Med bare seks skoletimer i uka avsatt til å jobbe med prosjektet, har fritid nærmest blitt et fremmedord for de unge gründerne.
— Det har vært mye jobb. Alle har vi vel brukt rundt 5-6 timer på prosjektet på kveldene hver dag uka igjennom. Dette har nærmest blitt en livsstil, forteller Mille Fusdahl.
Har omsatt for 500.000
Fra den spede begynnelsen i september i fjor har pila bare pekt oppover for "Kunsten å hjelpe". I skrivende stund har bedriften omsatt for vel 250.000 kroner. I tillegg har de utestående ordre på et like stort beløp. Med dette har de på få måneder solgt t-skjorter for 500.000 kroner. Tilsammen utgjør dette rundt 1.600 solgte plagg.
Av inntektene har foreløpig 115.000 kommet barnekreftforeningen til gode, og flere sjekker er på vei. I tillegg har gjengen bak prosjektet inngått en avtale med en lokal butikk på Lambertseter hvor alle varer det blir reklamert på blir sendt videre til avdelingen på Rikshospitalet.
— Vi i Barnekreftforeningen er veldig glade for samarbeidet med elevene på Kongshavn videregående skole. Elevene setter fokus på barn og ungdom med kreft, samtidig som de gir oss masse positiv oppmerksomhet. De er motiverte og veldig dyktige, sier kommunikasjonsrådgiver Tronrud i barnekreftforeningen.
God avtale med skattefuten
Man har ikke opplevd forretningslivet skikkelig før man har hatt et møte med Skattetaten. Så er også tilfellet i denne saken. Den store etterspørselen etter t-skjortene har skapt utfordringer. Regelverket for ungdomsbedrifter sier nemlig at de ikke kan ha en høyere omsetning enn 140.000 kroner. Men utfordringer er til for å løses, mener elevene ved Kongshavn.
— Det er lenge siden vi traff omsetningsgrensa. For å finne løsninger på dette har vi hatt en veldig god og konstruktiv dialog med både Barnekreftforeningen og Skatt Øst. Nå har vi fått til avtaler som gjør at vi kan fortsette å vokse, og det er veldig godt, sier Mathias Norheim.
Nå håper vennegjengen å ekspandere. Nylig var de i kontakt med barnekreftavdelingene i Bergen, Trondheim og Tromsø, hvor idéen har blitt godt tatt i mot. Også fra Sverige og Danmark har det vært interesse for elevbedriften ved Kongshavn videregående skole.
— Vi har en drøm om å gjøre dette til et aksjeselskap når vi er ferdige på skolen. Vi skal klare å lykkes med disse planene, avslutter Norheim.