Imbran Zenuni er skolevaktmester på Godlia skole. Han er lett å be når ting skal fikses på skolen. Foto: Privat

Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen gjør slutt på konkurranseutsatte skolevaktmestre i Oslo

Rektor ved Godlia skole: – Det er en stor fordel å ha en vaktmester som kan huset og som er tilgjengelig på skolen hver dag. Det er ikke det samme å bestille tjenester.

Publisert

Rundt en firedel av skolene i Oslo bruker vaktmestertjenester fra Neas Teknisk Drift. Nå har byrådet i Oslo besluttet å avslutte avtalen med Neas og ta vaktmestrene tilbake til det offentlige. Avtalen utløper i slutten av april.

– En vaktmester må kunne sin skole og kjenne detaljene. Jeg har daglig kontakt med barna. De er så opptatt av å ha en god skole at det er helt utrolig. De sier «vaktmester, det er en lampe som ikke fungerer», sier Imbran Zenuni til Klassekampen.

Vaktmestertjenesten i Oslo

  • I 2014 besluttet daværende byråd for kunnskap og utdanning i Oslo, Anniken Hauglie (H), å omorganisere vaktmestertjenesten ved skolene i Oslo.
  • Undervisningsbygg tok over vaktmestertjenesten ved nye skoler og rehabiliterte skoler. Vaktmestre ansatt ved skolene fortsatte i jobb til de sluttet i jobben. Over tid skulle tjenesten settes ut til private.
  • Oslo inngikk kontrakt med Neas Teknisk Drift, som i dag har ansvar for vaktmester­tjenestene ved om lag en firedel av skolene. Denne avtalen har byrådet i Oslo nå besluttet å ikke videreføre.

Han er skolevaktmester ved Godlia skole i Oslo, en jobb han har hatt i fem år og som han stortrives i.

Rett etter at Zenuni fikk jobben, innførte det daværende borgerlige byrådet i Oslo en ny politikk: Vaktmestrene skulle ikke lenger jobbe for hver enkelt skole, men for Undervisningsbygg. Og over tid skulle oppgavene settes ut til private firma.

Skolebyråd i Oslo, Inga Marte Thorkildsen. Foto: Stig Jensen

Vaktmesteren blir en del av laget

Nå tar byråd for oppvekst og kunnskap, Inga Marte Thorkildsen (SV), vaktmesterne tilbake i kommunens favn.

– Gjennom å ha en fast vaktmester, slipper skolene å skrive i detalj alt som skal utføres i en kontrakt. I tillegg kan vi bruke vaktmestrene som en ressurs i skolen, de blir en del av laget. For det tredje bygger vi kompetanse gjennom tilstedeværelse, sier Thorkildsen til Klassekampen.

Også Arbeiderpartiet støtter kommunalt ansatte vaktmestre. 

– Fordelen med skolevaktmesterne er at de er tilgjengelige. De ansatte på skolen har en travel hverdag, og det er tungvint å måtte fylle ut skjemaer hver gang en lyspære går, sier Abdullah Alsabeehg, skolepolitisk ansvarlig for AP i Oslo bystyre.

Sparer penger og skaper rollemodeller

Rektor ved Godlia skole, Øyvind Bibow Hansen, mener det er flere grunner enn bare de praktiske oppgavene som gjør det nyttig å ha en egen vaktmester.

– Det er god økonomi i å vedlikeholde et bygg hele tida. Jeg tror vi sparer penger på det. Og verdien vaktmester har både for dem som jobber her og for elevene, kan ikke måles i penger. Elevene får også være med ham til å gjøre oppgaver iblant, og det å ha ham her betyr også at barna får sett flere yrkesgrupper. Å få barn til å velge yrkesfag, ikke bare studiespesialisering er viktig, sier han til Klassekampen.

Powered by Labrador CMS