Følg pusten og ro ned, reklameres det med denne uken på blant annet Stortinget t-banestasjon.

Utendørsreklame-aktør ønsker at folk skal stresse mindre

Få som har tatt t-banen denne uken har unngått å se en helt uvanlig reklamekampanje. Denne gangen er ikke budskapet at du skal kjøpe noe. Men heller ta en pause fra fiklingen med telefonen eller tankekjøret og investere noen sekunder i din egen psykiske helse.

Publisert

På T-banestasjoner i Oslo og andre byer i Skandinavia skal det vises mindfulness-øvelser i hele januar. Tiltaket har til hensikt å bidra til folks velvære ved å redusere stress og øke tilstedeværelsen til reisende.

Forskning viser at såkalte mindfulness-øvelser (oppmerksomt nærvær på norsk) roer kroppen og hodet. Essensen er å vende oppmerksomheten mot kroppen eller pusten. Være bevisst, oppmerksom og til stede her og nå.

Enkle pusteøvelser kan gjøre at du føler deg bedre

Gallups årlige «Global Emotions»-rapport viser at befolkningen er mer stresset og bekymret enn noen gang tidligere. Ifølge rapporten er 42 prosent av oss bekymret, 41 prosent føler seg stresset, 31 prosent har psykiske lidelser og 28 prosent føler seg nedstemt.

Dennis Højland Nyegaard er Country Manager for Clear Channel i Norge. I en pressemelding forteller han at selskapet, som er en stor aktør innenfor reklame utendørs, på t-banestasjoner og kjøpesentre, er opptatt av å ta samfunnsansvar.

Forskning viser at trening i mindfulness minske symptomer på angst, stress og depresjon. Evnen til å håndtere hverdagens stress og bekymringer kan forbedres.

— Gjennom Clear Channels eksklusive plattform på T-banene i Oslo, Stockholm og København, når vi daglig ut til millioner av Skandinaver. Gjennom vår plattform har vi mulighet til å gjøre en forskjell og bidra positivt til folks trivsel og livskvalitet, sier Nyegaard.

— Forskning viser at enkle pusteøvelser kan få oss til å føle oss bedre. Derfor har Clear Channel utviklet kampanjen «Metro Meditation» for å tilgjengeliggjøre mindfulness til folket i stressende omgivelser. I hele januar vil kampanjen vises på Clear Channels digitale og statiske skjermer på T-banestasjonene i Skandinavia, sier han.

Effektiv metode for forbedring av mental helse

Kampanjen består av øvelser som er utviklet i samarbeid med danske Jacob Piet, psykolog og ph.d. i mindfulness fra Aarhus Universitet. Han forteller at nyere forskning viser at systematisk trening i mindfulness er blant de mest effektive metoder for å forbedre mental sunnhet og trivsel.

— Dermed kan trening i mindfulness minske symptomer på angst, stress og depresjon. Kort sagt, det kan forbedre evnen til å håndtere hverdagens stress og bekymring, sier Piet.

Studier har vist at mindfulness-trening kan skape strukturelle og funksjonelle forandringer i hjernen.

En av plakatene inne på t-bane vognene.

— Gjennom forebyggende trening for hjernen, kan du øke den bevisste tilstedeværelsen i hverdagen og du kan oppleve god effekt på kort tid. I tillegg er det en enkel teknikk som du kan praktisere hvor som helst. For eksempel mens du sitter på T-banen til og fra jobb, forteller Jacob Piet.

Cecilie Foss, Press & PR Manager i Clear Channel, sier det er ingen som betaler for visningene, da kampanjen kun går på deres egne flater.

— Det går ikke på bekostning av betalende kunder, da det spilles på usolgt kapasitet. Dersom vi skulle ha solgt denne plassen ville det ha kostet en solid sum. Vi mener likevel det er riktig prioritering å bruke av kapasiteten vår til kampanjer som bidrar til noe positivt for samfunnet og menneskene som oppholder seg i miljøene der vi er tilstede, sier hun.

Boostes av sanntidsdata

Højland Nyegaard forteller at kampanjen er koplet opp mot en sanntidsstyrt algoritme, der det er satt opp en rekke triggerord knyttet til stress, angst og irritasjon. Når bruken av disse ordene øker i googlesøk, vil kampanjen spilles hyppigere.

Dennis Højland Nyegaard er Country Manager for Clear Channel i Norge.

— Vi analyserer kontinuerlig Googles søketrender for en rekke ord som kan knyttes til stress. Vi filtrerer det også ned slik at de lokale søkene i Oslo styrer skiltene som er der. Det samme gjelder da i Stockholm og København for disse kampanjene også. Vi ser ikke på tall for stasjoner, men på byene som helhet. Vi har analysert ordene i lang tid, og vet hva gjennomsnittet for den typen søk er. Når søkene går over det gjennomsnittet, utløses kampanjen. Dataene kommer fra åpne datakilder, er anonymisert og i henhold til reglene for personvern, GDPR, sier han.

Powered by Labrador CMS