Det er sjeldent svært folksomt bak trærne i mørket der utkanten
av Rådhusplassen møter stigningen mot Akershus festning en sen kveld.
Denne helgen krydde det imidlertid av folk i sene
kveldstimer, og mobilkameraene fikk kjørt seg.
Lavt over hodene på skuelystne og forbipasserende hang
nemlig både sola, månen, jorda og resten av «solsystemet» godt synlig for det blotte
øyet, nesten nære nok til å ta og føle på.
Riktignok var det ikke noe spektakulært astronomisk fenomen
på gang, men en lysinstallasjon, «Cosmos», av den naturtro sorten, i form av store,
oppblåste planeter mellom trærne, signert den latviske kunstneren Janis Petersons.
Måtte avlyse i fjor
Annonse
Anledningen er den gratis kunstfestivalen Fjord Oslo, med
varighet frem til søndag 3. november klokken 23.00.
De siste kveldene har Havnepromenaden med Akershusstranda,
Aker brygge og Tjuvholmen vært gjort om til utendørs utstillingsarena for
lysinstallasjoner.
Festivalen så først dagens lys i 2019 og har siden trukket titusenvis,
ifølge initiativtakerne.
Førstnevnte står også bak en av årets ti installasjoner, det
interaktive kunstverket «Point of (No) Return», under festivalens comeback.
– Veien hit har vært lang, og vi har jobbet hardt for å få
festivalen vår til å lyse opp Oslo igjen. Fjord Oslo ville ikke vært mulig uten
dere, vårt kjære publikum! Dere har støttet og inspirert oss hele veien, var
arrangørens melding da de offentliggjorde at det ble festival igjen i sine
kanaler den 1. august i år.
Signaturbygg i ny innpakning
«Følg lyset», var oppfordringen fra arrangørene under årets
comeback med «kontakt» som hovedtema med «håp om å bidra til en mer harmonisk
verden, mens de opplever unike lysinstallasjoner i høstmørket».
Mange fulgte åpenbart oppfordringen. Blant annet hadde Nobels
Fredssenter mellom Rådhusplassen og Aker Brygge fått «ny» drakt.
Med projisering av ulike mønstre og motiv, ble mange stående
å beskue fasaden med ny, spektakulær innpakning ledsaget av musikk.
Dette verket, «Genesis», er det tyske Felix Frank som står
bak.