Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Det er såkalte restaurant-kits via skykjøkken, en trend som økte kraftig under koronapandemien, som sørger for at vitenamesiske Mama Pho utvider kundekretsen til langt utenfor Oslo sentrum.
— Vi synes det er veldig spennende at folk flere mil unna kan få smake maten vår, sier Danny Tran, en av grunnleggerne av Mama Pho.
Søsknene Danny, Liam og Linh Tran står bak restauranten ved Posthallen i Dronningens gate. Da de startet ville de servere mors autentiske oppskrifter og vietnamesisk matkultur.
Tran forteller at det norske skykjøkken-selskapet Livly har en viktig rolle i å skape den autentiske smaken som hans mor lager i restauranten, og dette ansvaret tar de alvorlig.
Et skykjøkken er en ekstern partner som tar over deler av restauranters takeaway-bestillinger.
Det er altså et eget kjøkken som ikke er eid av restaurantene, men som bistår med å håndtere takeaway-bestillinger.
Dette gjør de ved å lære seg nøyaktig hvordan restaurantene, som de har inngått samarbeid med, tilbereder maten.
— Vi er eksperter på å imitere og lage maten slik kunden vår lager maten. Det er veldig spennende å utvikle bransjen, og utvide Oslos landegrenser ved å lage ferdigpakkede restaurant-kits for Mama Pho, sier Jonas Stokke, administrerende direktør og gründer i Livly.
— Livly har bidratt til å øke kapasiteten og takeaway-tilbudet hos oss i en svært vanskelig tid, sier Mama Phos Danny Tran.
— Ettersom dette har fungert godt, og vi opplever økt etterspørsel, ser vi det som hensiktsmessig å ta steget videre inn i enda et nytt forretningsområde, legger Danny til.
Videre leveres maten av Oda, som også følger den globale trenden med restaurant-kits. Etter den offisielle lanseringen av den populære nudelsuppen pho, ble laget som kit etter kort tid utsolgt.
— Det viser at behovet er der, sier Stokke.
Ifølge Stokke så de raskt hvilke fordeler dette ville ha for restaurantene, og valgte derfor å tilby deres skykjøkkener som et mellomledd.
— Slik kan vi bistå dem i å opprettholde denne delen av tjenesten når de etter gjenåpningen trengte mer kapasitet til gjestene igjen, sier Livly-gründeren.