Jernbanetorget T-banestasjon en mandag morgen i mars 2020, folketomt både på t-banen og perrongen på grunn av nedstengningen under koronapandemien. Alle passasjerene er ikke tilbake til tross for gjenåpningen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Kollektivtrafikken i Oslo kan stå overfor drastiske kutt

Det er for få som reiser kollektivt i Oslo. Derfor kan ikke rutetilbudet sånn som det er nå opprettholdes. De kollektivreisende er ikke kommet tilbake etter koronatiden.

Publisert

Passasjertallene i uke 41 viser en nedgang på 22 prosent sammenlignet med samme uke i 2019, skriver Aftenposten. Det var en økning på fem prosent fra uken før, men den uken var det høstferie.

Halvparten av Ruters inntekter kommer fra billettsalg. Om den nye normalen er 80 prosent av nivået fra 2019, anslår Ruter et billettinntektstap på cirka 1,2 milliarder kroner.

Vet ikke hvor store kutt som kommer

— Hvis vi mangler 1,2 milliarder kroner i billettinntekter, har vi ikke annet valg enn å redusere tilbudet, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.

Hvor mye som må kuttes dersom ikke passasjerene kommer tilbake, kan ikke Ruter svare på. Men de er klare på at det vil komme betydelige kutt om ikke situasjonen endrer seg. Avgjørelsen om hvilke kutt som eventuelt skal gjøres, må ifølge direktøren tas før nyttår.

– Regjeringen vil følge opp

Samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap) oppfordrer folk til å ta i bruk kollektivtransporten igjen.

— Det er svært viktig at vi opprettholder dette tilbudet. Vi er nå tilbake i en mer normal situasjon, og det er ingen grunn til ikke å bruke kollektivtransporten, sier han til NRK.

Ifølge Nygård vil regjeringen følge saken tett.

— I budsjettet som er lagt fram fra den forrige regjeringen, så har de ikke fulgt opp dette. Vi er innstilt på å følge opp. Vi er i en budsjettprosess nå, så du får ikke et tydelig svar fra meg om akkurat hva vi skal gjøre, sier han.

Powered by Labrador CMS