Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Det hele startet en forblåst vintermorgen i fjor, da Oda Aase Johnsen og Justina Banyte fikk lyst på en varm kopp te. Men i kjøkkenskapet var det ingen te å velge mellom. Fraværet av te satte kreativiteten i gang, og te-krisen la grunnlaget for en gründer-ide.
Ville det ikke vært bra om noen leverte te på døra hver måned? Slik at fraværet av te ikke ble et problem.
Les også: Trenger du å fikse sykkelen? Her er den komplette prisguiden til sykkelverksteder i indre Oslo
− Etter en rask markedsanalyse, fant vi ut at det var en mangel på gode abonnementsløsninger for te, forteller Oda.
100 kopper senere var ideen om en abonnementsløsning for te god kvalitets-te, blitt til virkelighet. Etter å ha registrert det nye firmaet, kontaktet de Mattilsynet og med en hel del planlegging, sto de klare i august med te-abonnementet Núnú teboks.
Navnet Núnú kommer fra norrønt og betyr «nå». Tanken bak navnet handler om å leve her og nå, slappe av litt i livet og ta en kopp te.
− Vi lever i en verden der det skjer så mye hele tiden at vi glemmer å være til stede i øyeblikket, mener Oda.
Selv handler gründerne så mye økologisk som mulig og ville derfor også selge te som var økologisk. Både etikettene og boksene lages av lokale produsenter i Oslo-området og selve teen pakker de inn selv.
−Vi syntes det burde bli enklere å velge økologisk og bærekraftig, forteller Justina.
De to velger selv hva slags type te de putter i boksene som går ut hver måned. De passer på å finne te som balanserer og komplementerer hverandre godt. Denne måneden er det teene Morning breeze, Grounding tea og English breakfast te som gjelder.
På lanseringsdagen for te-abonnementet kom det bare kjøp fra familie og venner, men etter hvert dukket flere ukjente navn opp på bestillingslisten.
− Det er folk som må ha søkt etter te-abonnement på internett, eller så er det nok også word of mouth, tror Oda.
Nå som produksjonen øker, ønsker jentene å tilpasse te-boksene til kundenes smak.
− Om man en måned likte «Grounding tea» bedre enn «Morning breeze» for eksempel, kan man neste måned få en mer tilpasset te-boks, ut fra sine preferanser, sier Oda.
Samtidig ønsker gründerne at kundene skal bli utfordret og komme seg ut av te-komfortsonen.