fly edinburgh
Fly på flyplassen i Edinburgh, der Hanna Marcussen (MDG) og byutviklingskomiteen reiste i oktober. Foto: Pxhere

63 Oslo-politikere og toppbyråkrater på flyreise. Ikke én eneste klimakvote ble kjøpt inn

Miljø- og samferdselskomiteens 11 medlemmer og varamedlemmer studerte miljøvennlig transport og fløy deretter hjem. Uten én klimakvote i bagasjen.

Sist uke vedtok Oslo bystyre et klimabudsjett de rødgrønne partiene Ap, SV og Miljøpartiet selv har omtalt som «et av verdens mest ambisiøse». Nye bommer vedtas for å redusere bilkjøring og luftforurensning i hovedstaden. Politikerne kaster bilene ut av sentrum, og parkeringsplasser fjernes til fordel for sykkelveier. Men når de samme politikerne reiser på studietur, er det andre regler som gjelder.

I løpet av høsten dro tilsammen 63 av Oslos bystyrepolitikere, ansatte i bystyrets sekretariat, flere medlemmer av Ap/SV/MDG-byrådet og en rekke av kommunens toppbyråkrater med fly på studieturer til utlandet. Ikke én eneste klimakvote ble innkjøpt, viser VårtOslos undersøkelser.

Byrådsleder Raymond Johansen fikk kritikk

Tidligere har Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) fått kritikk for at han dro med fly til en klimakonferanse uten å kjøpe seg «avlat» gjennom klimakvoter. Nå viser det seg at Johansens politikerkolleger fra samtlige partier også unnlater å kjøpe klimakvoter. Til tross for at det på statlig nivå er fast praksis å kjøpe klimakvoter når politikere og byråkrater velger fly som transportmiddel.

Klimavennlig reising er viktig, sier Raymond Johansen. Men selv tok han fly til klimatoppmøtet i Bonn, uten å kjøpe klimakvoter

Studerte miljøvennlig transport og fløy hjem

Miljø- og samferdselskomiteens 11 medlemmer og varamedlemmer reiste riktignok med buss og tog til Gøteborg, Malmø og København i slutten av september. Men de reiste med fly hjem igjen. Ifølge dokumentasjon fra bystyrets sekretariat ble det ikke kjøpt én eneste klimakvote på hjemreisen.

Med på turen var også to direktører fra byrådsavdelingen for miljø og samferdsel. I tillegg var også en byrådssekretær med på reisen, der politikerne og toppbyråkratene, ifølge programmet, studerte «grønn varetransport» og hvordan sykkel prioriteres i København.

Terrorsikring og fremkommelighet

Byutviklingskomiteens 10 medlemmer fikk selskap av 12 deltakere fra byutviklingsbyråd Hanna Marcussons (MDG) avdeling da studieturen ble lagt med fly til Edinburgh i midten av oktober. Fra den skotske hovedstaden dro politikerne og byråkratene med tog til Liverpool.

I begge byene ble både terrorsikring og fremkommelighet studert. Så fløy alle hjem til Norge. Heller ikke her ble det kjøpt inn én eneste klimakvote, får VårtOslo opplyst.

Aldersvennlige Leeds og Manchester

Manchester og Leeds var målene for bystyrets helse- og sosialkomite da medlemmene skulle studere aldersvennlige prosjekter i september. I dokumentene VårtOslo har fått, blir ingen deltakere navngitt.

Men i den sparsommelige dokumentasjonen som er lagt frem, skal til sammen 10 komitémedlemmer, sammen med åtte deltakere fra byrådsavdelingen til daværende helsebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV), ha fløyet tur-retur Storbritannia. Heller ikke i forbindelse med noen av disse flyreisene ble det kjøpt klimakvoter, opplyser bystyrets sekretariat.

Rødt valgte tog fremfor fly

– Jeg er litt overrasket over at bystyrets komiteer ikke kjøper klimakvoter når Oslo-politikere reiser med fly. Denne saken vil jeg som gruppeleder for Rødt ta opp i bystyrets forretningsutvalg. Det er viktig at det blir klare retningslinjer. Vi bør jo kjøpe klimakvoter, sier Eivor Evenrud (Rødt).

– Da jeg dro på en konferanse til Stockholm i regi av bystyret, ble jeg spurt om jeg foretrakk å reise med tog eller fly. Jeg valgte å reise med tog. Det samme gjorde Venstres Odd Einar Dørum. Men når man må reise med fly, er det ingenting i veien for at bystyrets komiteer på eget initiativ kjøper klimakvoter, sier Evenrud.

(Hvorvidt noen av de 63 Oslo-politikerne, byråkratene eller bystyre-ansatte kjøpte opp taxfree-kvoten på hjemveien har derimot VårtOslo ingen opplysninger om).

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer