Ove Bengt Berg, fra Beboeraksjonen på Ensjø, sammenligner markedsføringen til utbyggerne med en sak fra Forbrukertilsynet i fjor høst.
Da måtte en boligutbygger og megler ut med 275.000 kroner for ulovlig markedsføring fordi de brukte misvisende illustrasjoner i boligprosjektet. Firmaene retusjerte vekk hus, stolper og ledninger fra salgsbildene. På den måten lokket de mennesker på visning som ellers ikke ville ha kommet.
– På Ensjø har utbyggerne i snart ti år markedsført og solgt rundt 3500 boliger til en samlet sum av 20 milliarder kroner i ti år. Markedsføringa har vært flotte fotoer med parker. Men parkene kommer ikke, sier Berg.
Han mener dette er villedende markedsføring av grovt slag. Derfor har Beboeraksjonen på Ensjø nå anmeldt utbyggerne til Forbrukertilsynet og ønsker at de bøtelegges og at boligkjøperne får en erstatning.
– Jeg mener markedsføringen av boligene er grovt villedende. Enten må boligutbyggerne stoppe med denne markedsføringen eller de må sørge for at området blir slik markedsføringen sier.
Hadde kjøperne visst at parkene ikke kom før barna deres ble store, ville de kanskje ikke kjøpt boligen, hevder Berg. Men uten bildene av parkene i markedsføringen, ville ikke selgerne klart å få solgt boligene.
– Det har aldri blitt sagt av noen utbygger at det ville ta 10-15 år før parkene kom. Men de kan svare for seg til Forbrukertilsynet.
– Har gjort jobben vår
To av de største utbyggerne i området er Ferd og Skanska. Kommunikasjonsdirektør i Skanska, Audun Brandt Lågøyr svarer på vegne av disse to. Han mener utbyggerne har gjort sin del av jobben.
– Våre forpliktelser handler om å bygge boligene og de grønne områdene vi skal ut fra utbyggingsavtalen i Tiedemannsbyen. Det har vi gjort. Vi har ferdigstilt de gatetun, Tiedemannstorget, Petersborgparken og grøntarealene som vi er ansvarlige for å bygge. Disse er tatt i bruk av offentligheten.
Han mener det er helt normalt å bruke illustrasjoner i markedsføringsmateriellet som viser hvordan et boligprosjekt og nærområdet blir seende ut når det er ferdig. Lågøyr er uenig i at markedsføringen er grovt villedende.
– Jeg forstår godt at beboerne er utålmodige. Men det står ikke noe i salgsprospektene om når alt skal stå klart. Illustrasjonene er bare en del av den informasjonen som gis til kunden.
– Det er Oslo kommune som har ansvaret for å bygge ut parkdragene. Vi har innbetalt kontantbidraget som skal bidra til å finansiere disse tiltakene, slik at kommunen kan ferdigstille jobben.
– Kommunen har beklageligvis støtt på noen utfordringer med en grunneier som gjør at deler av utbyggingen har tatt noe ekstra tid. I tillegg har vi blitt overkjørt av staten i en sak om utleie til AVIS, som hindrer et sammenhengende grøntdrag gjennom området. Dette jobber vi med å finne en løsning på, sier hun.